Geuren en kleuren kunnen aanzetten tot ongezond eetgedrag

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Geuren en kleuren kunnen aanzetten tot ongezond eetgedrag

Bericht door Webmaster » 21 dec 2006, 11:39

De verleiding om vet en veel te eten is voor veel mensen groot. Jan Kroeze, hoogleraar sensoriek van de voeding aan de Wageningen Universiteit, twijfelt er niet aan dat veel mensen wel in hun hoofd hebben geprent dat ongezond eten onverstandig is. Volgens hem wordt de weerstand van mensen gebroken door de maillardgeuren die snacks verspreiden. Het is de bruiningsgeur die je ook tegenkomt bij gebraden vlees. Het zorgt voor een signaal naar de hersenen dat het om een energierijk product gaat dat goed is om te eten.

Appels verspreiden geen geuren die voor signalen naar de hersenen zorgen. Fruit moet het volgens Kroeze vooral van de kleur hebben. Hij ziet dat snoepfabrikanten daar op in spelen. Snoep moet uitstralen dat het om fruit gaat. Als voorbeeld noemt hij Fruitella, waar het zelfs in de naam tot uiting komt. In werkelijkheid bevatten de producten vooral veel suiker. Menig kind krijgt rond Sinterklaas net zo veel suiker binnen als een gemiddeld mens in het jaar 1850 gedurende zijn hele leven, aldus Kroeze.

Kroeze gelooft wel in de waarde van voorlichting om mensen te waarschuwen voor ongezond eten. Het is in zijn ogen goed om de mensen bij herhaling schrik aan te jagen, ook als de inhoud van de boodschap eigenlijk niet verandert. Het helpt om mensen wakker te houden, aldus de wetenschapper.

bron: Nederlands Dagblad

Wat denken jullie hier van ? geeft geur een dwang tot aankoop van produten ?
Kokforum.nl : de website voor koks

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 21 dec 2006, 13:40

ik kan mezelf aardig onder controle houden, maar als ik in de ochtend vers gebakken brood ruik (of in de midadg/avond) dan krijg ik daar wel erg veel zin in. ( is trouwens ook een maillard reactie, de korst)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 22 dec 2006, 17:15

appels zijn ook niet lekker. gaar zijn ze wel veel lekkerder.
Zou dat nou even gezond zijn als ze niet gebakken zouden zijn?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 22 dec 2006, 18:36

das een goede vraag, ik denk als je een appel rauw eet dat je bepaalde stoffen niet zult opnemen die je bij een gegaarde appel wel kan opnemen en vice verca.

Plaats reactie