intervieuw voor eigen kookboek

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
edwin1993

intervieuw voor eigen kookboek

Bericht door edwin1993 » 20 dec 2006, 14:25

:arrow: beste koks, mijn grote hobby is koken en ik wil graag een eigen kookboek maken en daarom wil graag een echte kok in mijn boek hebben dus willen jullie wat vragen stellen.
dit zijn mijn vragen:

Hoeveel avonden per week werkt u?
Kookt u ook in uw vrije tijd ?
Wat is u lievelingskok of grote voorbeeld.
Eet u wel eens in een ander restaurant?
Heeft u een kook tip voor de lezers.
Wat kookt u het graagste.
Wat eet u het liefste.
Kookt u het dan zelf of iemand anders?

ik zou het fijn vinden als jullie mij willen helpen met mij kookboek
en als jullie het doen alvast bedankt :!:

groetjes van edwin rogaar

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 22 dec 2006, 17:18

hoe zie je je kookboek voor je?
Dat is me niet helemaal duidelijk.

Moet dat ook in de winkels komen?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

edwin1993

Bericht door edwin1993 » 24 dec 2006, 14:35

Het maken van een kookboek is een project van Edwin waar hij samen met mij aan werkt.
Edwin heeft problemen in zijn ontwikkeling waardoor hij het onder andere moeilijk vindt om met vreemden contact te maken. Hij heeft eerst mensen in zijn directe omgeving geinterviewd. Om nu direct naar koks te stappen en deze in 'levende lijve' te interviewen is een te grote stap. Vandaar dat hij het nu eerst via dit medium doet.
Wij zouden het fantastisch vinden als iemand (of meerderen) de vragen van Edwin zou willen benatwoorden.
Bedankt en een fijne kerst,
Esther

Jean Van der Stuyft

Bericht door Jean Van der Stuyft » 25 dec 2006, 10:31

als Edwin nu zijn vragen op het forum plaatst en we doen een warme oproep aan alle beroepskoks om ze te antwoorden via het forum. Kan dit?
Zou toch moeten kunnen in deze periode :D

edwin1993

Bericht door edwin1993 » 26 dec 2006, 11:15

Daar hoopte ik ook op!! Dank je wel.

Zijn vragen heeft hij in het eerste berichtje gesteld.

Alvast bedankt en een fijne kerst verder,
Esther

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 26 dec 2006, 11:30

Ik zal morgen ochtend even proberen antwoord geven op de vragen beetje druk hier.
Kokforum.nl : de website voor koks

Wiljan
Contacteer:

Antwoorden

Bericht door Wiljan » 26 dec 2006, 17:26

1 Hoeveel avonden per week werkt u?
5 -6 maar in december 8

2 Kookt u ook in uw vrije tijd ?
Jazeker want als je vrij bent moet je ook eten.

3 Wat is u lievelingskok of grote voorbeeld.
Mijn livelingskok is op dit moment Jordi Cruz. het wisseld wel eens.
Grote voorbeelden zijn de bekende meesters als Ducasse en Bocuse
Maar ook de vernieuwers zoals Ferran Adria, Dani Garcia, Martin Berasetegui.
In Nederland zijn mijn favo's : Jonnie Boer, Sego Hermans en Jacob Jan Boerma.

4 Eet u wel eens in een ander restaurant?
Jazeker van eetcafe tot sterrenhut.
Ik heb geen echte favoriet maar wel een hitlist.

5 Heeft u een kook tip voor de lezers.
Ga respectvol met je produkten om en laat het in zijn waarde.

6 Wat kookt u het graagste.
Zeg maar je hoor!
Ik ben een rotiseur dus met vlees en grote stukken gebraad maak je mij wel blij.

7 Wat eet u het liefste.
Ik heb niet echt een lieveling, je kan mij met verschillende gerechten blij maken.

8 Kookt u het dan zelf of iemand anders?
Beide eigenlijk, Wat je zelf maakt kan een ander niet verkloot hebben.

Groetjes
Wiljan
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het graag via de mail
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt

joost
Contacteer:

mijn antwoorden

Bericht door joost » 27 dec 2006, 01:54

1) 5 a 6 per week
2) ja, vooral wat dingetjes uitproberen waarvan ik absoluut niet zeker ben of het wel goed gaat. Ik wil niet dat collega's mij zien blunderen.
3) Ik vind de stijl van Jean Christophe Novelli helemaal geweldig.
4) Jawel. Alleen altijd met in het achterhoofd de tip van Cas Spijkers, kijk niet wat je zelf beter kunt, maar kijk naar wat een ander beter doet dan jou, en waarom.
5) Met liefde bereide gerechten smaken meestal uitstekend.
6) Produkten die op dat moment het mooist zijn. Ik vind het fijn om mijn koken aan te passen aan het aanbod van het moment.
7) aziatische keuken
8) bij voorkeur een vakman/vakvrouw uit die contreien. Bijv. de kokkin van Memorie of Asia in Arnhem. Maar gewone pot, samen met vrouw en kinderen is ook geweldig.

Succes met je boek.
Gr, Joost

edwin1993

Bericht door edwin1993 » 10 jan 2007, 13:49

Wiljan en Joost bedankt voor jilie ant woorden
ik ben er heel blij mee en ik stopse zekerweten in mijn kook boek
groetjes van edwin :D

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 11 jan 2007, 00:01

kan ik er ook nog bij:
:lol: Hoeveel avonden per week werkt u?
Kookt u ook in uw vrije tijd ?
Wat is u lievelingskok of grote voorbeeld.
Eet u wel eens in een ander restaurant?
Heeft u een kook tip voor de lezers.
Wat kookt u het graagste.
Wat eet u het liefste.
Kookt u het dan zelf of iemand anders?

Ik werk 4 dagen
In mijn vrije tijd kook ik af en toe. Simpel, maar met goeie spullen.
Mijn voorbeeld is Cees Helder
Ik eet normaal gesporken 2 a 3 x in de maand in een restaurant, kan ook meer zijn.
Kook tip voor de lezers "keep it simple"
Ik kook het liefste met producten waar ik alles van weet
Ik eet het liefste...Vooral seizoens gebonden, maar een Tournedos Rossini gaat er altijd in. (ook fan van oesters, foi, alles uit de zee, lam...etc...eigenlijk alles.)
Samen koken met mensen met die het snappen met 'n glaasje bubbels
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

edwin1993

Bericht door edwin1993 » 24 jan 2007, 14:24

is gebeurd!
dank jullie wel.
Als het helemaal klaar is zetten we het op het forum.
Groeten Edwin

edwin1993

het kookboek

Bericht door edwin1993 » 14 feb 2007, 13:36

het kookboek is af en alemaal bedankt voor de antworden.
p.s hier is het kookboek. :? :?

Inhoudsopgave
Eerste druk: Januari 2007

Edwin
De bedenker van dit boek ben ik zelf, Edwin. Ja, ik kook heel erg graag. Ik kook graag van alles en nog wat. Mijn favoriete kok ben ik zelf. Ik ken niemand die lekkerder kan koken dan ik. Mijn lievelingsrestaurant is een pannenkoekenhuis. Ik kies dan meestal een pannenkoek met appel en héél veel poedersuiker.
Mijn kooktip is voor tomatensoep. Als je geen keukenmachine hebt om de tomaten te pureren, gebruik dan een staafmixer!
Mijn lievelingsrecept is tomatensoep, hier volgt het recept. De aardappel laat ik eruit.

Ingrediënten
• 1 kilo tomaten
• zakje boerensoepgroenten
• 1 heel klein uitje
• 1 normale aardappel
• 4 rundvleesbouillon blokken
• gehaktballetjes
• vermicelli
• peper
• zout
• water

Benodigdheden
• Staafmixer

Bereiding
Ontvel de tomaten en snij ze in stukken (of koop 4 blikjes ontvelde tomaten bij de Aldi en snij deze in stukken) Snij het kleine uitje in stukken. Schil de aardappel en snij deze in stukken.
Gooi dit alles in een soeppan met de boerensoepgroenten erbij. Beetje zout erbij, klein beetje water (zodat het niet aanbakt) en 30 min laten koken met deksel op de pan op zacht vuur, af en toe roeren.
Haal pan van het vuur af en pureer de inhoud van de pan met een staafmixer of met de keukenmachine, maak er een gladde pap van.
Leng de pap aan met water tot de gewenste dikte en laat het weer even koken.
Doe de 4 blokjes rundvleesbouillon in de soep (beetje verkruimelen) en de vermicelli en de balletjes (die je hebt gemaakt met gehakt en peper en zout). Nu nog even laten koken tot alles gaar is.

Eet smakelijk!

Hoi ik ben Esther, ik help Edwin bij dit boek.

Ik kook heel graag en heel uitgebreid.
Mijn lievelingskok is Jamie Oliver en ik heb al zijn kookboeken die er zijn.
Ik ga op dit moment het liefst naar Japanse restaurantjes.
Soms vind ik het moeilijk om voor meerdere mensen de pasta af te meten dus doe ik de droge pasta op een bord voor hoeveel mensen er komen voor dat ik het in de pan doe.

Hier volgt het recept voor pompoensoep voor 4 á 6 personen.

Ingrediënten:
500 gram pompoenvruchtvlees
1 sjalotje
1 teentje knoflook
30 gram boter
1dl droge witte wijn
1 liter groentebouillon
6 eetlepels crème fraîche
1 eetlepel citroensap
1 theelepel pompoenpitolie
50 gram geroosterde pompoenpitten

Bereidingswijze:
Snijd de pompoen open, haal het vruchtvlees eruit en snijd het in blokjes. Hak de sjalotjes en de knoflook fijn en fruit ze in de boter. De pompoen toevoegen en 5 minuten, al roerende op een matig vuur, laten stoven. Blus het geheel met de witte wijn en laat het op een hoog vuur wat inkoken. Giet de groentebouillon erbij en laat het 30 minuten zachtjes koken. Voeg vervolgens de crème fraîche toe en pureer de soep met een staafmixer of door een zeef. Voeg ook de citroensap en de olie toe en breng alles op smaak met peper en zout. Bestrooi de soep voor het serveren met de pompoenpitten.

Mama
Ik ben de moeder van Edwin, mijn naam is Mirjam.
Nee ik kook niet zo graag, ik haat het zelfs.
Mijn zoon die doet het liever dan ik en tante Ella kookt ook graag.
Mijn lievelingsrestaurant is De Bios- ik neem daar het liefst varkenshaasje met gebakken aardappeltjes en groenten.
Nee ik kan zelf wel kooktips gebruiken.
Ik vind het lekkerste recept :

Zuurkool schotel met een rook worst

Ingrediënten:
± 250 gr gehakt
1 rookworst (250 gr)
1 pakje aardappelpuree voor ovenschotels (maggi)
6 ananasschijven (uit blik)
500 gr zuurkool
2 eetlepels olie
25 gr margarine
versgemalen peper
braad en grillkruiden
vleeskruiden
nootmuskaat
kerriepoeder

Bereiding:
1. Laat de zuurkool indien nodig uitlekken. Verwarm de oven voor op 250°C. Vet een ovenschaal in met de boter.
2. Verhit de olie in een wokpan. Bak hierin de gehakt. Roer regelmatig om en kruid de gehakt naar eigen smaak met de bovengenoemde kruiden.
3. Bereid ondertussen de aardappelpuree zoals aangegeven op de verpakking.
4. Doe eerst een laag aardappelpuree in de ovenschaal. Gebruik hiervoor ongeveer de helft van de puree.
5. Verdeel hierover de helft van de zuurkool. Schep vervolgens de rulgebakken gehakt over de zuurkool. Leg hierop de ananasschijven.
6. Verdeel de rest van de zuurkool over de ovenschaal. Dek het geheel af met de rest van de aardappelpuree.
7. Zet de ovenschaal 30 minuten in de oven. Leg na ± 15 minuten de rookworst op de ovenschotel, zodat deze mee kan warmen.
8. Snijd de rookworst in plakjes voor het opdienen.

Tips:Vervang de ananas door perzikschijfjes Gebruik kruidenzuurkool of wittewijnzuurkool i.p.v. gewone zuurkool. Vervang de gehakt door een extra rookworst. Snijd deze in plakjes en leg de plakjes op de zuurkool i.p.v. het gehakt. Strooi geraspte kaas over de ovenschotel voordat deze de oven in gaat.

Opa & oma
Hallo! Wij zijn de opa en oma van Edwin. Oma kookt graag en opa eet het liever op. Opa en oma kijken niet naar kookprogramma’s. Oma pikt regelmatig recepten van Lassi Toverrijst. Oma eet het liefst bij de Chinees en opa eet graag Hollandse kost, bijvoorbeeld in hotel Akersloot.
De kooktip van oma: Als je geen temperatuurmeter in de oven hebt, gebruik dan het klokje van ‘Dr. Oetker’, deze is erg precies. U kunt deze kopen bij de kruidenier. Oma neemt het klokje zelfs mee in de caravan.
Het lievelingsrecept van oma is witlof met ham.

Benodigdheden
8 struikjes witlof
1 pan water en zout
8 plakjes achterham
8 plakjes jong belegen kaas
25 gram Blue Band
1 paar druppels citroensap
En nog beschuit als paneermeel

Bereiding
Hol de witlof aan de onderkant kegelvormig uit en was de witlof. Kook de witlof in een bodem water met zout in ca. 20 minuten bijna gaar. Laat ze uitlekken. Wikkel de struikjes witlof eerst in 8 plakjes achterham en vervolgens in de jong belegen kaas. Vet de lage ovenschotel in met margarine. Leg de struikjes witlof er dicht naast elkaar in. Zet de schotel middenin een voorverwarmde oven van 200ºC of onder een hete grill een laat de kaas goudbruin kleuren. En doe over de kaas nog beschuit als paneermeel.

Jessica
Alleen koken vind ik saai, maar samen met anderen vind ik het heel leuk. Ik doe ook de kookclub bij Kids at Home. Dan kook ik om de week samen met een groep kinderen een drie-gangen diner.
Ik heb geen favoriete kok. Mijn lievelingsrestaurant is in Rotterdam, hotel New York. Daar eet ik héél graag. Ik heb nu geen kooktip paraat. Maar wat ik wel heel handig vind is om tijdens het koken alle troep meteen op te ruimen, zodat je dat niet nog eens na het eten moet doen.
Mijn favoriete gerechten zijn Preischotel en tortillataart. Hier volgt het recept van Preischotel:

Ingrediënten
• 4 middelgrote preien (ca. 800 g)
• 150 g achterham (dikke plak)
• 150 g Zaanlander-kaas pikant (stukje)
• 3 eetlepels olie
• 1 pak aardappelpartjes (450 g)
• zout en peper
• 1/2 zakje verse bieslook (ca 25 g)

Bereiding
1. Prei schoonmaken, in dunne ringen snijden en wassen.
2. Ham en kaas in reepjes snijden. In wok 2 eetlepels olie verhitten.
3. Aardappels afgedekt in ca. 5 Ã 7 minuten lichtbruin bakken, af en toe omscheppen.
4. Rest van olie toevoegen en prei al omscheppend ca. 6 minuten meebakken.
5. Ham- en kaasreepjes erdoor scheppen en ca. 1 minuut meebakken.
6. Op smaak brengen met zout en peper. Bieslook erboven fijnknippen.

Professionele Koks
Er komen nu een paar professionele koks voor bij en dit zijn de vragen die ik hen heb gesteld:
1. Hoeveel avonden per week werkt u?
2. Kookt u ook in uw vrije tijd ?
3. Wat is u lievelingskok of grote voorbeeld?
4. Eet u wel eens in een ander restaurant?
5. Heeft u een kook tip voor de lezers?
6. Wat kookt u het graagste?
7. Wat eet u het liefste?
8. Kookt u het dan zelf of iemand anders?

Dit zijn de antwoorden van kok Joost:
1) 5 á 6 per week.
2) Ja, vooral wat dingetjes uitproberen waarvan ik absoluut niet zeker ben of het wel goed gaat. Ik wil niet dat collega's mij zien blunderen.
3) Ik vind de stijl van Jean Christophe Novelli helemaal geweldig.
4) Jawel. Alleen altijd met in het achterhoofd de tip van Cas Spijkers, kijk niet wat je zelf beter kunt, maar kijk naar wat een ander beter doet dan jou, en waarom.
5) Met liefde bereide gerechten smaken meestal uitstekend.
6) Producten die op dat moment het mooist zijn. Ik vind het fijn om mijn koken aan te passen aan het aanbod van het moment.
7) Aziatische keuken
8) Bij voorkeur een vakman/vakvrouw uit die contreien. Bijv. de kokkin van Memorie of Asia in Arnhem. Maar gewone pot, samen met vrouw en kinderen is ook geweldig.

En dit antwoordde kok Wiljan:

1. 5 -6 maar in december 8 avonden.
2. Jazeker want als je vrij bent moet je ook eten.
3. Mijn lievelingskok is op dit moment Jordi Cruz. Het wisselt wel eens. Grote voorbeelden zijn de bekende meesters als Ducasse en Bocuse. Maar ook de vernieuwers zoals Ferran Adria, Dani Garcia, Martin Berasetegui. In Nederland zijn mijn favo's : Jonnie Boer, Sego Hermans en Jacob Jan Boerma.
4. Jazeker van eetcafé tot sterrenhut. Ik heb geen echte favoriet maar wel een hitlist.
5. Ga respectvol met je producten om en laat het in zijn waarde.
6. Ik ben een rotiseur dus met vlees en grote stukken gebraad maak je mij wel blij.
7. Ik heb niet echt een lieveling, je kan mij met verschillende gerechten blij maken.
8. Beide eigenlijk, wat je zelf maakt kan een ander niet verkloot hebben.

Kok Ward gaf de volgende antwoorden:

1. Ik werk 6 á 7 avonden per week.
2. ja,in mijn vrije tijd kook ik zelf.
3. Mijn lievelingskok is Christer Elfving. En de beste restaurateur/ entertainer/ondernemer vind ik Gordon Ramsey.
4. Ik eet geregeld in andere restaurantjes.
5. Mijn kooktip voor de lezers is: Experimenteer!!!!
6. Ik kook graag Visgerechten.
7. Ik vind het moeilijk om te kiezen welk gerecht ik moet kiezen maar ik zeg Plat fruits de mer.
8. Soms kook ik zelf maar ik vind het ook lekker als iemand anders voor mij kookt.

Ook Kok Leo wilde graag in het receptenboek komen:
1. Ik werk 4 dagen.
2. In mijn vrije tijd kook ik af en toe. Simpel, maar met goeie spullen.
3. Mijn voorbeeld is Cees Helder.
4. Ik eet normaal gesproken 2 a 3 x in de maand in een restaurant, kan ook meer zijn.
5. Kooktip voor de lezers "keep it simple".
6. Ik kook het liefste met producten waar ik alles van weet.
7. Ik eet het liefste...Vooral seizoens gebonden, maar een Tournedos Rossini gaat er altijd in. (ook fan van oesters, foi, alles uit de zee, lam...etc...eigenlijk alles.)
8. Samen koken met mensen met die het snappen met 'n glaasje bubbels.

Juf Afra
Ik heet Afra en ik ben de juf van Edwin in groep 8.
Ik kook heel erg graag. Mijn lievelingskok is Jamie Oliver. Ik eet het liefst in restaurant Tata Rada in Alkmaar.
Mijn kooktip is: smeer een lams karbonaadje in met mosterd voordat je het op de grill legt.
Mijn lievelingsrecept is :

gegrilde groenten uit de oven (voor 4 pers.)
Bereiden: 25 minuten
In de oven: 30 minuten
200 gram groente per persoon per dag is soms nog best lastig. Maar met dit gerecht ben je in één klap onder de pannen. Een ideaal gerecht voor een (groot) gezelschap: helemaal van tevoren klaar te maken, en dan gewoon op kamertemperatuur serveren. Je hebt er wel een grilpan voor nodig, maar die zijn al voor een tientje te koop. Serveren op een mooie grote schaal en je waant je in Bella Italia. Ook zeer geschikt als voorgerecht, met wat knapperig (Turks) brood erbij.
Nodig:
3 gele paprika's
3 rode paprika's
2 dunne courgettes
2 venkel
olijfolie extra vergine
½ citroen
grof zout
verse tuinkruiden (peterselie, rozemarijn, tijm, etc.)
1. Oven voorverwarmen op 200°C.
2. Paprika's op een bakplaat in de hete oven zwart blakeren, af en toe omdraaien (30 min.)
3. Intussen de grilpan op het vuur gloeiend heet laten worden.
4. De courgettes in plakjes snijden.
5. De blaadjes van de venkel loshalen.
6. De venkel kort in de grilpan wat mooie zwarte reepjes laten krijgen.
7. Venkel verder gaar laten worden in de braadslee in de oven (onder de paprika's) met wat olijfolie erover (15 min.)
8. Paprika's uit de oven halen en laten rusten in een kom met deksel of een plastic zak.
9. De plakjes courgette in circa 30 seconden mooie zwarte streepjes laten krijgen, omdraaien.
10. Uit de pan halen en laten uitdampen.
11. De paprika's ontdoen van vel, steeltjes en alle zaadjes. In reepjes scheuren.
12. Alle groenten samen in een mooie grote schaal doen.
13. Olijfolie erover gieten en wat citroensap erboven uitknijpen.
14. Bestrooien met grofkorrelig zout en eventueel wat verse tuinkruiden.
15. Serveren op kamertemperatuur met wat knapperig (Turks) brood erbij

Nawoord
Ik heb er veel moeite mee gehad maar uiteindelijk is hij toch af gekomen. Ik ben veel boos geweest met dit boek, vooral op de computer. Maar hij is toch af. Ik vond het moeilijk om de mensen te interviewen, vooral mensen die ik niet ken. Toen wilde Esther dat er nog echte koks in kwamen, maar dat vond ik nog moeilijker dus hebben we het koks forum op internet geraadpleegd en daar komen de koks vandaan. Het leukste vond ik om de kaft te maken. Ik heb verschillende dingen geleerd bijvoorbeeld hoe ik mensen moet interviewen en met de computer omgaan. Ik vind het nu ietsjes minder eng om mensen te interviewen. Groetjes van de maker Edwin

Edwin...ik heb je stuk een beetje aangepast de onnodige spatie's weggehaald. Terry

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 14 feb 2007, 20:03

Het ziet er goed uit Edwin.
Komen er bij het drukken ook foto's in?
Bedankt voor het posten van je boek.
En als je nog iets wilt weten dan horen we het wel.

Groeten
Wiljan

Visitor

Bericht door Visitor » 14 feb 2007, 20:33

Mooi werk en geniet nog van de tomatensoep :wink:

mark_s

Bericht door mark_s » 15 feb 2007, 01:45

ik ben benieuw hoe de voorkant van je boek er uit ziet
je hebt het goed gedaan met je boek door op een koksforum vragen te stellen.

edwin1993

foto's

Bericht door edwin1993 » 17 feb 2007, 08:55

er staan in het echte kookboek wel foto's maar die kon ik niet selecteren
en nog maals bedankt :!:

Plaats reactie