Wat is een goede koekenpan en waarom?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
kletsbets

Wat is een goede koekenpan en waarom?

Bericht door kletsbets » 09 nov 2006, 10:58

Hallo mensen,

Ik ben een enthousiaste thuiskok, en lees veel op jullie forum. Nu ben ik toe aan nieuwe koekenpannen, maar ik vraag me af, hoe je nu bepaald wat een goede koekenpan is? Moet je wel of niet een antiaanbaklaag? Zijn er verschillende pannen voor verschillende dingen.? Bak je vlees in een andere pan ( misschien zonder zo'n laag) dan bijvoorbeeld ei?
Ik hoef gelukkig niet vetarm te koken, dus zo'n tefalpan met rood oog om te kijken of je pan warm is, lijkt me helemaal niets. Ik zoek iets wat net een treetje hoger ligt, zeg maar.
Wat voor pannen gebruiken jullie zelf thuis?
Vragen, vragen.....

Pieter

Bericht door Pieter » 09 nov 2006, 12:38

Ik zal er zoveel mogelijk proberen te beantwoorden. Met pannen is net als met messen. Iedereen heeft weer een andere mening en voorkeur.

Thuis gebruik ik voor alles de zelfde pannen. Hoewel ik wel aparte pannen heb voor vis en vlees. Maar dat ligt meer aan de vorm van de pan. Voor stoven heb ik gewoon van die klassieke casseroles.
Voor het bakken van vis en vlees simpele tefal pannen. Geloof die serie van jamie oliver, maar dat is meer omdat het handvat me bevalt.
Eieren ook altijd in deze pannen.
Voor saus heb ik verschillende kopere pannen, sauteuses ( jaja geen sauspan ), steelpannetjes, etc..

Mijn filosofie is gewoon goedkope tefal pannen nemen, en zodra de tefal laag enigsinds slijt een nieuwe kopen. Ik ben zuinig op mijn pannen, dus meestal is dat na een jaar of 3 a 4. De tafellaag is dan nog wel goed, maar de pannen bakken langzaam aan.
Op het werk koekenpannen gehad van:
Aluminium ( nog steeds perfect, alleen goed verzorgen )
Gietijzer ( Erg zwaar, maar na goede verzorging prima )
Koper ( voor thuis veels te duur, en ze moeten opnieuw vertint worden om de zoveel tijd )
pisbakkenstaal ( van die goedkope woks, prima te gebruiken, na een jaar koop je voor 7 euro weer een nieuwe )

Overigens moet je die tefal pannen niet loeiheet laten worden ( lees 5 min op hoog vuur voordat je je spullen er in gooit ) De tefallaag kan dat niet hebben. Ook kunnen huisdieren, en met name vogels ( en in het bijzonder papagaaien ) zeer slecht tegen de damp die van de teflon laag af komt. Dus geen huisdieren in de keuken.

Afijn ik zou dus gewoon simpele tefal pannen kopen. ( heb bij de ikea de wat duurdere gekocht, en die zijn ook wel leuk. Lekker zwaar, en helemaal van metaal dus kan ook de oven in.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 nov 2006, 12:40

Ook kunnen huisdieren, en met name vogels ( en in het bijzonder papagaaien ) zeer slecht tegen de damp die van de teflon laag af komt. Dus geen huisdieren in de keuken.

haha ja zoiets had ik ook als eens gelezen op zon pan.. ik prevereer toch rvs met antiaanbak. niet krassen en niet met zeep wassen dan blijven ze oke

Anne Zantinge
Contacteer:

bakpannen met teflonlaag

Bericht door Anne Zantinge » 10 nov 2006, 13:31

ik koop mijn bakpannen(met teflonlaag) gewoon bij de hema. deze zijn gemiddeld 15 euro, en ze bakken echt super! als je ze inderdaad gewoon met goed heet water schoonmaakt dan blijven ze een lange tijd goed. omdat ze maar 15 euro inkoop zijn is het niet erg om af en toe 1 weg te gooien en weer een 'verse' nieuwe pan aan te schaffen.

( doe ze nooit in de vaatwasser, de zeep is te sterk en de teflonlaag gaat hierdoor kapot)

Anne

kletsbets

Bericht door kletsbets » 10 nov 2006, 17:45

Wat leuk! Jullie antwoorden verbazen mij hoor, ik dacht minstens dat ik dus allerlei hele dure merken zou "moeten" kopen. Dus jullie als proffesioneel kok gebruiken goedkope pannen thuis? Wat zou dan een verkoopargument zijn in de kookwinkels om van die dure koekenpannen te verkopen? Of is dat net als met hele dure keukens ( gehoord toen ik een nieuwe keuken ging kopen) " het is een statussymbool, maar word bijna nooit gebruikt".

sjaak

Bericht door sjaak » 10 nov 2006, 18:48

het is gedeeltelijk een status symbool.
kijk wat ze zeggen dat als je een dikke/zware pan hebt dat het eten er langer in warm blijft is ook zo.
vraag die ik me dan stel serveer je het in de pan en hoelang duurt het voor die leeg is ?

een bodem die de hitte goed geleid samen met een pan die warmte vast houd kan energie besparen maar het duurd weer langer voordat de pan warm is.

wat koekenpannen voor thuis heb ik idd gewoon een teflon pan van de blokker of hema.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 10 nov 2006, 19:02

ja kan natuurlijk ook pannen van http://www.demeyere.be kopen alleen die zijn erg duur voor thuis gebruik

Leo
Forum Chef
Contacteer:

creuset bakpan.

Bericht door Leo » 11 nov 2006, 00:49

ik heb thuis 'n creuset bakpan.
van gietijzer
erg zwaar..en duur
80 euro ofzo..geloof ik
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 12 nov 2006, 23:49

Pieter schreef: Geloof die serie van jamie oliver, maar dat is meer omdat het handvat me bevalt.
Breken die handvaten minder snel af? Wij gebruiken ook tefal pannen, maar even een de onderkant van de steel in het vuur , en je pan valt op de grond en de steel heb je nog in je hand.....dus ben benieuwd of die jamie oliver serie beter is?!

Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan » 13 nov 2006, 07:18

Stalen pannen van Pajudas ook lekker goedkoop en na goed inbranden zeker goed voor 10 jaar plezier.
Thuis heb ik alles van Creuset goeie pan maar idd erg duur (zal wel om de status gaan) :D
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt

Pieter

Bericht door Pieter » 13 nov 2006, 19:28

Cees schreef:
Pieter schreef: Geloof die serie van jamie oliver, maar dat is meer omdat het handvat me bevalt.
Breken die handvaten minder snel af? Wij gebruiken ook tefal pannen, maar even een de onderkant van de steel in het vuur , en je pan valt op de grond en de steel heb je nog in je hand.....dus ben benieuwd of die jamie oliver serie beter is?!
Thuis doe ik er erg lang mee, op het werk zullen ze het niet lang volhouden. Mijn vissenpannen aan de roti zijn ook van tefal en de zijn in no time kapot. Het handvat idd.

Plaats reactie