opleiding food design

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Anne Zantinge
Contacteer:

opleiding food design

Bericht door Anne Zantinge » 29 sep 2006, 10:22

Bij deze even wat over mijn opleiding.

- food design gaat dit jaar zijn 4e jaar in en is een vrij nieuwe opleiding.het bestaat uit een 4 jarige hbo studie aan de hogere agrarische school in Den Bosch. binnen de opleiding krijg je op verschillende vakgebieden de meest relevante onderdelen:
- marketing
- koken
- voedingstechnologie (harold Mc Gee)
- ontwerpen
- productontwikkeling
Het mooie is dat de school een productie hal heeft, dus verschillende fabrieken in het klein zeg maar. brouwerij, bakkerij, kaasmakerij, vleeshal tot aan condesmachines om koffiemelk of poeder te maken.
Nu kun je denken dat ik mijn ziel aan de duivel heb verkocht(haha) maar ik wilde meer weten over voeding, zowel de positieve als de negatieve kanten en dat lukt aardig.

ik werk zelf ook het liefst met verse seizoensgebonden producten, maar het is goed om te zien wat de mogelijkheden zijn. wat je heel erg veel ziet op dit moment is dat de technologie uit de industrie zich naar de keuken verplaats, en dat de ambachtelijkheid zich naar de industrie begeeft. wat aardig is om te weten en misschien een nieuw discussie punt: in duitsland is het al zo ver dat alle e-nummers op de kaart moeten staan, wat vind de consument dan nog van alle nieuwe bereidingsmethodes?

met groet,

Anne.

Pieter

Bericht door Pieter » 29 sep 2006, 19:19

Voedsel industrie trekt mij eigenlijk wel, hoop dat ik veel berichten van je mag zien.

Jord

levensmiddeltechnologie

Bericht door Jord » 30 sep 2006, 10:21

Mijn broer heeft de studie levensmiddeltechnologie gedaan, toont veel overeenkomsten. Levert zeker interresante discussies op, ik denk dat je door zo'n studie een hele goede kok of foodie kunt worden!! Ik hoop dan ook dat we je kunnen inschakelen voor technische vragen.....

styliekokie

Bericht door styliekokie » 30 sep 2006, 10:27

sorry ik ben voor deze opleiding wezen kijken in den bosch zat te twijfelen om gsk te toen of foofdesign ik vond de opleiding erg tegen vallen is vele met kleuren werken veel knippen en plakken het heeft weinig met eten te maken dat vind ik wel erg jammer misschien heb ik je daar wel gezien tijdens de open dag groet frank
1 dag niet gekookt is een dag niet geleefd

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 30 sep 2006, 13:25

Hee Frank, het klopt dat je in het eerste jaar veel met kleurenleer, knippen en plakken bezig bent, dit is niet voor niks. je moet eerst de basis van het ontwerpen leren en knippen en plakken is daar een groot onderdeel van. zonder een goede basis ben je nergens. het is ook geen kookopleiding maar een ontwerp opleiding. wat er ook bij komt kijken is hoe je met je eigen skills omgaat. de één vind het waardeloos en vergeet het zo snel mogelijk weer, een ander probeert eruit te halen wat erin zit.

Anne

styliekokie

Bericht door styliekokie » 04 okt 2006, 20:25

eey anne ik kraak de opleiding niet af ofzo maar ik vond het hele erg tegenvallen omdat het food design heet maar heeft weinig met voedsel te maken na mij idee ik vind wel dat je mooie fotos op je website hebt staan groet frank
1 dag niet gekookt is een dag niet geleefd

Marino

Bericht door Marino » 08 okt 2006, 18:24

Hey Anne,

Ik zag je deze week in de boodschappen staan! Lekker hoor stoofpeertjes :D . Je zit nu in jaar 3..waar loop je stage? Bevalt het een beetje? Ik ga bij twee weken mijn eerste tentamenperiode in..

Welke dagen ben je trouwens op school..?

Groetjes,

Marino

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 09 okt 2006, 07:35

loop nu stage bij foodsolutions, ik stuur je wel even een mail als ik op school ben, moet binnenkort toch in den bosch zijn.

Anne

Marino

Bericht door Marino » 31 okt 2006, 10:39

Oke..vertel er iets meer :) Wat zijn je dagelijkse werkzaamheden? De naam komt me bekend voor maar ik kan het niet helemaal plaatsen...

Pieter

Bericht door Pieter » 31 okt 2006, 17:35

Mag ik vragen wat de opleiding kost en wat voor vooropleiding je nodig hebt.

Marino

Kosten Food Design

Bericht door Marino » 06 nov 2006, 21:46

Hey Pieter

A.s zaterdag is het open dag. Mensen die intresse hebben kunnen dan een kijkje komen nemen. Vooropleiding MBO Niv 4, Havo of Vwo. Heel af en toe ( in mijn geval :D ) kom je ook binnen zonder niv 4. Daar staat tegenover dat je minstens 21 moet zijn en 1 jaar relevante werkervaring moet hebben. Kosten zijn standaard collegegeld ( ongeveer 1500 euro per ) jaar. Daarnaast nog boeken, dictaten en kleine anders kosten als excusies.

Groeten

Marino

Pieter

Bericht door Pieter » 06 nov 2006, 22:15

zucht ze leren het ook nooit he. Op zaterdag zijn koks nooit vrij :)

Marino

Bericht door Marino » 22 nov 2006, 15:28

Sja..das altijd lastig ja. Maar als je echt meer wilt weten vraag dan het informatiepakket aan via www.hasdb.nl en dan studie food design. Moet er wel bijzeggen dat het toch wel mooier wordt gemaakt dan het tot nu toe is, het is zeker in het begin heel heel heel basic..

mlp

Bericht door mlp » 23 nov 2006, 02:09

is het gewoon 5 dagen per week school? want ik kan me voorstellen dat de meeste koks nogal moeite hebben met het idee om 4 jaar lang 5 dagen per week op school te zitten:)
ken je klassiekers!

Marino

Bericht door Marino » 29 nov 2006, 12:51

Sja..je moet er iets voor over hebben he...

Roy

Bericht door Roy » 29 nov 2006, 22:07

Gewoon 40 uur werken en Food Design doen kan ook.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 29 nov 2006, 23:44

in welk bedrijf kan jij 40 uur werken en nog 'n opleiding volgen?
wat is de studietijd die je thuis nodig hebt?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Roy

Bericht door Roy » 30 nov 2006, 10:59

In een mooi restaurant, gewoon passen en meten. En de vakanties werken, voor eventueel de min uren(die ik nog niet heb). Zo kom je wel aan die uren. Je kan natuurlijk ook minder werken. En wat meer "vrije" tijd hebben. De echte uren op school die ik heb (tot nu toe) vallen wel mee, 2 uur les op een dag is niet ongewoon. En vrijdags is meestal vrij, 4 van de 12 weken moet ik er maar zijn. Donderdagen zijn om en om vrij. Alleen de opdrachten vragen wel tijd maar met zo weinig contact uren is het te doen.

Er zijn mee loop dagen, voor mensen die interesse hebben. En er word gepraat over een deeltijd opleiding volgend jaar.

gr Roy

Webmaster
Contacteer:

Food innovators voortaan ook van HAS Den Bosch

Bericht door Webmaster » 01 dec 2006, 13:40

Persbericht Food Design & Innovation

HAS Den Bosch krijgt unieke, nieuwe HBO-opleiding Food Design & Innovation met ingang van komend studiejaar 2007/2008.

Minister Veerman heeft HAS Den Bosch toestemming gegeven om met ingang van komend studiejaar 2007/2008 de unieke nieuwe HBO-opleiding Food Design & Innovation aan te bieden. Deze opleiding komt voort uit de succesvolle afstudeerrichting Food Design die al sinds 2002 bestaat. Met de nieuwe opleiding worden creatieve ontwerpers van nieuwe concepten van voedingsmiddelen opgeleid. Een goed gevoel voor trends en de markt is daarbij erg belangrijk. De nieuwe ontwerpers worden opgeleid voor een veel gevraagde baan in de food-business, een sector waarin 600.000 mensen hun brood verdienen. Een sector ook die verantwoordelijk is voor 10% van het Bruto Nationaal Product en meer dan 20% van de Nederlandse export.

Tot het enthousiaste docententeam behoort onder andere Katja Gruijters. Zij is afkomstig van de Design Academy en heeft een eigen ontwerpbureau. Door velen wordt zij gezien als Nederlands eerste food designer, bekend van onder andere de World Wide Wrap. Ook Pierre Wind behoort tot de vaste groep docenten van HAS Den Bosch. Hij is creatief kok/food-stylist en tv-programmamaker, kookboekenschrijver en tevens de bedenker van de smaaklessen voor basisscholen.

Ook de voorzieningen voor de nieuwe opleiding zijn prima in orde. Een belangrijk lokaal is het Food Design Centre, een ruimte waarin naast kookvoorzieningen ook bepalingen en metingen kunnen worden verricht aan het nieuw ontworpen ‘food’ en waar over het ontwerp wordt gecom-municeerd. Bovendien kunnen er presentaties plaatsvinden. Omdat HAS Den Bosch daarnaast de beschikking heeft over een goed geoutilleerde proeffabriek kunnen alle nieuwe productideeën worden getoetst op hun haalbaarheid in de praktijk.

Bij de totstandkoming van de nieuwe opleiding zijn meer dan 40 bedrijven betrokken. Programmadeskundige Frans Schure heeft er samen met het onderwijsteam voor gezorgd dat in alle blokken van het studiejaar studenten kunnen werken aan concrete opdrachten van bedrijven. Voorbeelden van bedrijven waar regelmatig opdrachten voor worden verzorgd, zijn Koninklijke Maison van den Boer, Campina Innovations en Unilever. Ook nemen de studenten jaarlijks deel in een project in samenwerking met studenten van de Design Academy. Afgelopen jaar werden daarbij verrassende streetfood producten bedacht. Voor de Superunie leveren de studenten maandelijks een bijdrage aan het bekende blad Boodschappen. Sinds 2005 heeft de opleiding ook de beschikking over een door Unilever ingestelde lector Innovatie in voeding, in de persoon van Albert Zwijgers.

Binnen de nieuwe opleiding Food Design & Innovation is het mogelijk om te vernieuwen vanuit actuele trends zoals food & health en food & sustainability. Daarnaast behoren design in marketing, verpakkingen en communicatie tot de ontwikkelingsmogelijkheden. Voor de meer business georiënteerde studenten heeft HAS Den Bosch voor alle opleidingen de mogelijkheid gecreëerd om in het laatste jaar de Topklas(se) Ondernemer te volgen. Hierbij is het hele vierde jaar gericht op het starten van een eigen innovatief bedrijf. Beloning kan zijn dat over enkele jaren, het door de inmiddels afgestudeerde student bedachte product in de schappen van de (mondiale) supermarkt ligt.

Toelating voor Food Design & Innovation staat open voor studenten met een diploma HAVO/VWO (alle stromen) of MBO 4 niveau. Hiernaast zijn passie voor food en creativiteit de gevraagde persoonlijke eigenschappen.

Meer informatie over de nieuwe opleiding is te verkrijgen bij HAS Den Bosch en op de komende Open Dag van 10 maart 2007.

oor informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met: Evert-Jan Ulrich, directeur Food & Business, telefoonnummer 073-69 23 600 of per mail UE@hasdb.nl

Bron: http://www.hasdenbosch.nl/
Kokforum.nl : de website voor koks

Marino

Bericht door Marino » 01 dec 2006, 18:47

Zo terry, complimenten. Dit persbericht is gisteren pas bekend gemaakt, ik kreeg hem via de interne mail. Hoe kom je hier zo snel aan? Food word flink uitgebreid de komende tijd aan de HAS.

Marino

Bericht door Marino » 01 dec 2006, 18:49

Hey Roy..Wat vond pierre van je dessert donderdag?

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 01 dec 2006, 18:55

MArino, heb overal een vinger in de pap :)

Ik krijg heel veel persberichten via iemand zodoende. Je weet het...Het eerste nieuws is altijd op koksforum ;)
Kokforum.nl : de website voor koks

Marino

Bericht door Marino » 01 dec 2006, 21:52

Dat blijkt wel terry 8)

Roy

Bericht door Roy » 05 dec 2006, 16:39

@Marino
Hij vond het mooi en lekker. Vooral structuur van de basilicum stroop was die helemaal weg van. Niks speciaals aan dacht ik zo.....Maar ik baalde alleen dat me ijs niet koud genoeg was. Maar dat heb je met die tuin, keuken, huismoeders ijsmachine's. Zie je morgen wel weer bij Foodstuffs!

Marino

Bericht door Marino » 04 feb 2007, 13:53

Mensen..

40 uur werken en studie food design volgen is niet te doen, geloof mij. Je kunt altijd blijven werken, je hebt veel vrije tijd maar 40 uur is to much

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 05 feb 2007, 00:03

ga je ermee stoppen.

Marino

Bericht door Marino » 05 feb 2007, 17:13

Ik niet, roy ( ander lid van dit forum ) wel. Het is nu soms al lastig om een paar avnden per week iets erbij te doen.. laat staan 40 uur...

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 05 feb 2007, 20:08

hoeveel dagen school heb je ?

Marino

Bericht door Marino » 05 feb 2007, 21:43

Meestal 4, soms 5. De schooldagen duren kort ( meestal 3 / 4 lessen per dag ) maar daarnaast krijg je opdrachten en taken waar je gewoon tijd in moet stoppen wil je het goed doen. En dat combineren met 40 uur werken in de horeca is niet te doen. Je kunt ernaast nog lekker blijven koken maar dan gewoon part - time echt niet full time bij een baas in dienst. Dat gaat op een gegeven moment fout, op school of op het werk. Maaruh : mensen die het willen : binnekort weer open dag...

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 06 feb 2007, 08:39

Ik heb de eerste 2 jaar van de opleiding in de avond uren part time gewerkt bij chalet, zo tussen de 10 tot 15 uur per week en dat was meer dan genoeg.

Marino

Bericht door Marino » 06 feb 2007, 13:03

Precies. Ik werk nu bij coquille maar meer dan 20 uur moet ik ook niet doen, anders gaat het fout. Alles goed verder anne? Hoe is het op je stage?

Plaats reactie