Wat zijn mijn opties?

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
Shibby
Contacteer:

Wat zijn mijn opties?

Bericht door Shibby » 18 sep 2009, 16:36

Zal het even kort uitleggen: ben 26 en heb (mijn onprofessionele ervaring in m'n eigen keuken ter zijde) geen enkele ervaring in de professionele keuken. Ben er sinds kort achter gekomen dat ik ontzettend graag kok wil worden (en daarna, mocht dit mogelijk zijn ook graag wil doorstromen naar hogere rangen in de keuken), maar loop nu dus tegen diverse problemen aan. De meeste koksopleidingen (BBL) eisen dat je een erkend leerbedrijf hebt gevonden en daar al in dienst bent, maar die nemen mij dus weer niet aan omdat ik te oud, en dus te duur ben. En een onervaren iemand in de keuken aannemen doen ze ook niet omdat dat hun veel te veel tijd zou kosten, etc.. Ik zou natuurlijk wel ergens gratis kunnen gaan werken (in de keuken, natuurlijk), maar er moet toch ook echt wel brood op de zogeheten plank komen..

Iemand een tip? Begin een beetje gek te worden van alle afwijzingen en regeltjes; het moet toch ook iets makkelijker kunnen?!?!

sjaak

Re: Wat zijn mijn opties?

Bericht door sjaak » 18 sep 2009, 16:49

avond opleiding. stuk duurder maar je zit wel met wat oudere mensen in een kleinere groep.
De meeste ROC's hebben bij genoeg animo wel zo'n klas.
En dan 3 dagen je huidige baan (voor de centjes)
En in het weekend als Hulpkok bij een Restaurant solliciteren
(want in het weekend is het druk en heb je handjes nodig en als die ook nog gemotiveerd zijn en weinig kosten moet dit lukken)
Als je dit 2 jaar doet heb je de basis koksopleiding en wat werkervaring.
Daarmee kan je fulltime de keuken in.
en dan nog 2 jaar zelfstandig werkend opleiding ernaast.

Shibby
Contacteer:

Bericht door Shibby » 18 sep 2009, 19:39

Ok; ik zal eens kijken! Dank voor je reactie! :)

sous

Bericht door sous » 01 okt 2009, 08:19

He Shibby,

dus wat dacht je van deze variant dan...
zoek een baan in de keuken als whatever....
doe ervaring op, veel ervaring!
leer mee met de leerlingen die je tegenkomt en doe dan competentie gericht examen voor deelcertificaten. de andere optie zal toch echt een normale leerlplek met bijbehorend leerlingsalaris zijn.

Shibby
Contacteer:

Center Parcs

Bericht door Shibby » 09 okt 2009, 13:41

Over ervaring op doen gesproken; er is een vrij grote kans dat ik bij Center Parcs een interne koksopleiding ga doen, maar weet nog niet wat dit allemaal precies inhoud. Het lijkt me iig wel erg leuk, en dan voornamelijk vanwege de (heb ik van horen zeggen) professionele keukens die ze daar hebben in combinatie met het feit dat de opleiding grotendeels op de werkvloer plaatsvindt.

Nog meer mensen hier die via deze weg de koksopleiding heeft gedaan?

Vinnie

Bericht door Vinnie » 15 jan 2010, 08:32

Grappig....zat vorig jaar in het zelfde dilemma...

Was ook 26 jaar, geen keuken ervaring en werkte bij de mediamarkt. Had ook een kookdroom. Echter gewoon doorgepakt wetende dat ik met mijn loon flinke concessies moest gaan accepteren (Leerling-CAO). Op goed geluk bij leerbedrijven langs gegaan met de vraag of ze een ietwat oudere maar zeer gemotiveerde leerlingkok konden gebruiken. Er waren zelfs meerdere bedrijven die belangstelling hadden, dus ik naar het ROC om mezelf in te schrijven als niv. 3 leerling. Was geen elnkel probleem.

Zit nu inmiddels bij m'n tweede leerbedrijf en ga eind deze maand vervroegd examen doen. Verdiensten zijn zo'n 1000 euri in de maand netto gezien de leerling CAO na je 22ste niet meer omhoog gaat, dus dat is wel ff balen.

Maarja...in een 1 1/2 jaar compleet omgeschoold zijn en doen wat je leuk vind. Dat is een investering gebleken. Ik zou dus zeggen: aanpakken!

Plaats reactie