Ik wil meer!

Vind of schrijf hier je infomatie over de verschillende cursussen en scholen.
Plaats reactie
Lissie
Contacteer:

Ik wil meer!

Bericht door Lissie » 26 mar 2009, 14:47

Hallo allemaal!

Ik ga in september een kokopleiding doen op mbo-niveau 2.
Ik zit in 5HAVO, en in mijn examenjaar. Ik heb zoveel vrije dagen dat ik het probeer te vullen met koken . Ik wil er alles van weten, en alle tips en trucs weten. Maar in dat opzicht ben ik een chaos. Ik wil alles tegelijk!

Ik weet nog niet echt wat mij te wachten staat in september. En ik heb nu al zo'n drang van 'ik wil nú al beginnen!'

Zijn er misschien tips, of ideeën waardoor ik alvast kan beginnen? Of in ieder geval met de basis, want ik wil zo graag.. Maar ik ben ook wel een beetje bang dat mijn motivatie weggaat als ik er tot september niks aan doe..
Ik snap ook wel als ik het écht wil, dat mijn motivatie wel blijft, maar ik wil nu al zo graag met de goede basis beginnen! Ik heb tig kookboeken thuis en tig sites, maar alleen aan recepten lezen enzo heb ik nog niet zo veel..

Wat is volgens jullie een goede basis? Of waar kan ik alvast mee beginnen?

groetjes!
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

Marielle
Contacteer:

Re: Ik wil meer!

Bericht door Marielle » 26 mar 2009, 16:39

ga vragen bij een slager of visboer of je een dagje mee mag lopen,heb ik ook gedaan erg leuk en leerzaam
je krijgt wat mee van de warenkennis en je hebt een mega voorsprong op je klasgenoten kwa fileren en ontbenen etc.

Pluter

Bericht door Pluter » 26 mar 2009, 18:26

Ik zou als ik jou was een mooie voedingsgerelateerde HBO opleiding gaan doen en daarnaast een bijbaan zoeken als keukenhulp/"kok", bij een goeie (chef) kok die met verse spullen werkt. Dat laatste hoeft (in het begin zeker!) niet in het "topsegment" te zijn. Verder een beetje goede basis boeken lezen (tips zat hier) en wellicht wat stages lopen.

Als je hard genoeg werkt en dit goed organiseerd sta je over een paar jaar sterker dan menig kok en zijn je ouders nog blij ook!

http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... ken#p23258
Lees de 3 tips van Sjaak en daar wil ik graag "de Pauli" aan toevoegen.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 02 apr 2009, 10:42

ik ben zelf 16, en zit in de vierde van vmbo tl.
ik werk nu 2 jaar in de horeca, ik sta daar in de keuken, bezig met mice en places en met bonnen doorzetten van de kleine kaart.
ik begon daar met noppes ervaring, en noppes kennis.
en (ik wil niet zeggen dat ik super slim ben maar) ik heb hier zo ontzettend veel geleerd!
niet normaal! alle basis enzo, het is geen toprestaurant, gewoon een middel restaurant zeg maar, maar daar leer je wel de basis!

echt een tip! zoek een baantje in de horeca! ik werk alleen in het weekend en in de vakantie, meer hou ik ook niet over want heb ook nog school.
en me2 zit te popelen om naar roc te gaan! nog paar maandjes :D

maar echt een tip dus!
zie je ook, ik mocht 3 dagen meelopen op het roc bij de horeca ondernemer mangager opleiding die ik wil doen, en mocht de eerste dag in de keukenstaan.
we moesten ananas in partjes snijden, dus ik pak het koksmes en ga hakken (weet niet precies hoe die techniek heet, sicileren?)
en hun vragen,, oohh kan jij dat.
dus bij met zo'n baantje leer je ontzettend veel!

tip :wink: gr dion

KNL

Bericht door KNL » 04 apr 2009, 02:46

eminceren..
je moet de eerste stap om te gaan werken niet te hoog leggen, je moet vooral zien dat je tempo goed ligt en de rest komt wel als je het in je hebt..
ik persoonlijk ben op mijn 14 begonnen bij een 'boerentraiteur" voor klassieke basis (fonds en snijtechnieken) daarna taverne (tempo) en daarna restaurant ("kennis")enzoverder..!
stapje voor stapje!:)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 04 apr 2009, 19:43

vandaag moest ik trouwens werken, en heb een beetje gevraagd wat je als beginner zonder opleiding (op mbo of hbo) heb beste kan leren.
toen zeiden ze de snijtechnieken, en ook warenkennis is erg belangrijk (daarom slager of groenteboer ofzo)
en het schoon houden van dingen, maar dat kan je niet oefenen,, tenminste het stopt wel met kamer opruimen.

maar zoals ik al zei en ik denk dat wel wat mensen met mij eens zijn, een baantje;)

gr dion

Plaats reactie