Derde Michelinster Beluga en Inter Scaldes verkeken?

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Plaats reactie
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 01 dec 2009, 23:43

Richard Kok, MissetHoreca, Discussion@LinkedIn
Geen derde ster voor Beluga of Inter Scaldes. Veel genoemde namen voor een derde driesterrenrestaurant in Nederland – na De Librije en Oud Sluis – maar het bleef uit dit jaar. En daarmee doet zich een interessante ontwikkeling voor. Een ontwikkeling die ik graag met u wil delen.

Beluga en Inter Scaldes worden al jaren genoemd als potentiële driesterrenrestaurants. Hans van Wolde en Jannis Brevet worden geroemd om hun kookkunsten. Maar toch wil Michelin er niet aan. En dat lijkt te komen omdat de rode gids zijn oog steeds vaker laat vallen op jong talent in de race naar het ultieme; een derde ster. De Zwethheul, De Leest, De Lindenhof. Allen topbedrijven en allen in het bezit van twee sterren. Allen ook met een kok aan het roer met potentie en ambitie.

Michelin gaat niet over één nacht ijs en deelt zeker niet jaarlijks een derde ster uit. Wanneer dat dit jaar was gebeurt – voor bijvoorbeeld Inter Scaldes of Beluga – dan was de deur naar de ambitieuze tweesterrenzaken (De Zwethheul, De Leest, De Lindenhof) voorlopig dicht. Voor zeker zo’n drie tot vier jaar.

Daarom deponeer ik de stelling van Beluga en Inter Scaldes niet (meer) in aanmerking komen voor een derde ster. ‘Brussel’ zal het komend jaar nog meer gaan letten op De Zwethheul, De Leest en De Lindenhof. Uit dat trio zal de eerstvolgende driesterrenzaak komen.

Een gewaagde stelling, ik weet het. Zeker omdat dit onderwerp soms een gevoelige snaar kan raken, maar bovenal uit gaat van volle respect aan de genoemde toppers Beluga en Inter Scaldes. Een stelling ook waar u vast en zeker iets over kwijt wilt.

Mijn reactie, Kokswereld
Keuken of totaal plaatje
Interessante stellingen Richard, het zou kunnen. De Michelin zal alleen blijven volhouden dat alleen een constante hoge kwaliteit van de keuken een rol zal spelen.

PS: Sterren worden vaak vergeleken met Gault Millau punten en een plaats in de lekker. Deze vergelijkingen gaan altijd scheef. Sterren worden toegekend aan de prestaties van de keuken en Gault Millau punten en Lekker noteringen voor het totaal plaatje van alles wat een gast tegenkomt bij het restaurant bezoek. Je zou eerst de Michelin sterren en Michelin bestekjes moeten middelen voor dat je gaat vergelijken.

berexstone

Re: Derde Michelinster Beluga en Inter Scaldes verkeken?

Bericht door berexstone » 02 dec 2009, 13:56

Ja, interessante stelling. Ik denk dat bij "Beluga" het probleem is dat er te veel naar de trend van het moment word gekookt. Zoals we allemaal weten kan wat een paar jaar in is ineens helemaal omslaan, of "Beluga" dat dan weer kan waarmaken ? "Inter Scaldes" dan, een andere Manoir is de "Manoir aux quatre saisons" bij Oxford van de Franse Engelsman Raymond Blanc. Het hele gebouw en ligging, sfeer en zo lijken sterk op 'Inter Scaldes", ook eet je er ongeveer op hetzelfde niveau. Toch heeft Raymond Blanc nooit meer dan twee sterren gehad.
Ik denk ook dat Michelin een progressievere koers vaart wat het uitdelen van sterren betreft er wordt ook in de omliggende landen meer gekeken naar nieuw, of jong talent, Pascal Barbot ("L'Astrance", Parijs) bijvoorbeeld kreeg z'n eerste ster in 2002, de tweede in 2003, de derde in 2007 !
Maar vroeger kon het ook snel gaan, Paul Bocuse kreeg de eerste in 1961 de derde in 1965 en Roger Vergé in 1970 en 1974.
Maar als we naar het volgende kijken kan het ook wel eens een kwestie van geduld zijn voor "Beluga" en "Inter Scaldes" :
Ferran Adriá (El Bulli), ja die : eerste 1985, derde 1997
Paul Haeberlin : eerste 1952, derde 1967
Anne-Sophie Pic (en even Alain Pic) : tweede 1995, derde 2007
Gerard Rabaey : eerste 1982, derde 1998
Olivier Roellinger : eerste 1984, derde 2006
Jean en Pierre Troisgros : eerste 1955, derde 1968
En enkele van bovenstaande chefs zijn nu legendes...
Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom "De Bokkedoorns" nooit drie sterren kreeg, nog voor of samen met toen "Parkheuvel". Maar ja, de wegen van het Michelinmannetje blijven ondoorgrondelijk. Blijf dus op de auto van de inspecteur letten die momenteel met het ViaMichelin gps uitgerust zijn om ook voor de Benelux te testen, na eerder in Frankrijk en Duitsland.

Plaats reactie