Michelin HongKong: 2 sterren voor Ekkebus

Al het nieuws over de Michelin sterren, Gault Millau, Lekker
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Michelin HongKong: 2 sterren voor Ekkebus

Bericht door Webmaster » 03 dec 2008, 13:34

Chef-kok Richard Ekkebus speelt een prominente rol in de nieuwe Michelingids van HongKong en Macao. De Nederlander werd met zijn restaurant Amber in het The Landmark Oriental Hotel in HongKong bekroond met twee Michelinsterren.

Het is voor het eerst dat de Michelingids in HongKong en Macao verschijnt. De Aziatische gids telt twee driesterrenrestaurants. Een daarvan is voor de Franse chef Joel Robuchon met zijn restaurant Robuchon a Galera in HongKong.

Het andere driesterrenrestaurant is Lung King Heen, gevestigd in The Four Seasons Hotel in HongKong. Chef-kok is de 40-jarige Chinees Chan Yan-tak en daarmee de eerste Chinese kok met drie Michelinsterren.

Naast Amber, met Hollander Ekkebus, zijn nog zeven restaurants bekroond met twee Michelinsterren. Achttien restaurants kregen één ster in de eerste Michelingids voor HongKong en Macao.

Bron: http://www.missethoreca.nl
Kokforum.nl : de website voor koks

JeroenTrimbos
Contacteer:

Re: Michelin HongKong: 2 sterren voor Ekkebus

Bericht door JeroenTrimbos » 03 dec 2008, 17:49

Is dit niet het restaurant waar Jonnie Boer heeft gekookt in die TV serie?
Practice what you preach

Martijn M
Contacteer:

Bericht door Martijn M » 05 dec 2008, 09:45

'Ik ben een wereldreiziger'

door Nadia Berkelder. vrijdag 05 december 2008 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 december 2008 | 07:18
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Richard Ekkebus

Richard Ekkebus

VLISSINGEN - Hij groeide op in de Vlissingse wijk Westerzicht, ging er naar de LTS, maakte op het Bellamypark kennis met horeca en is nu de baas van een prestigieus restaurant in Hong Kong.
Afgelopen week kreeg Richard Ekkebus (41) twee Michelinsterren. Hij is verantwoordelijk voor het eten in het luxe Landmark Mandarin Oriental Hotel in Hong Kong, waar hij leiding geeft aan tweehonderd mensen. "We hadden wel wat verwacht", vertelt hij telefonisch, net nadat de keuken gesloten is. "Maar of we één, twee of drie sterren zouden krijgen, dat wisten we niet." Richard Ekkebus werkt nu vier jaar in Hong Kong. Hij kreeg er de kans om vanaf het begin een restaurant op te bouwen. "Ik heb eerst in Mauritius gewerkt, en toen twee jaar in Barbados, in het Caraïbisch gebied. De mensen van de Mandarin Oriental groep hebben me gevraagd, ik ben geheadhunt. Ze wilden me al langer hebben en deden me een hele goede aanbieding, ik kreeg carte blanche. The Landmark is een zeer luxueus modern hotel."

Hij kookt klassiek Frans. "Toen ik hier naartoe kwam, dacht ik: 'ik ga niet naar Hong Kong om een lamsbout met rozemarijn te koken', maar daar ben ik wel van terug gekomen. De fusion-keuken, die nu populair is in Nederland, het mengen van verschillende culturen, dat werkt hier absoluut niet. Het werkt zelfs averechts. Mensen vinden dat je de Franse keuken vercheapt als je met lokale ingrediënten werkt. Dus we vliegen 99 procent van onze ingrediënten in."

"Natuurlijk hebben we de keuken wel aangepast, maar we hebben er geen verbastering van gemaakt. De mensen hier eten veel minder zout, dus brengen we de gerechten veel minder op smaak dan we in Nederland gewend zijn te doen. Ik vind ook niet dat ik de mensen hier mijn smaak moet opdringen. Ik ben een wereldreiziger, dus ik ben het wel gewend om me aan te passen."

"Mensen in Hong Kong zijn gek op de Franse keuken, net als op de Italiaanse en de Japanse. Alles gaat natuurlijk heel erg global en de keuken is daar een uitvloeisel van. Daarnaast is Hong Kong echt een eetstad, mensen eten heel weinig thuis omdat de huizen relatief klein zijn. Ze eten zelfs hun ontbijt buiten de deur. Hier is het ook veel goedkoper om uit eten te gaan dan om thuis te koken."

Loopt het nu ineens storm in het restaurant? "Het is hier altijd druk, maar we merken wel dat de reserveringen sneller vollopen. Alles draait natuurlijk in hoog tempo in deze stad, al was er de laatste twee maanden wel een terugval door de economische crisis. Dit is een mooi luchtbelletje in deze tijd."

Ekkebus blijft voorlopig in Hong Kong, hij droomt alweer van een derde ster. "Daarna terug naar Nederland? Ik denk het niet. Ik ben al 22 jaar weg. Bovendien biedt de hotelgroep me heel veel mogelijkheden en financiële zekerheid. Het zou ook wennen zijn in Nederland, er zijn daar weinig restaurants die elke avond vol zitten. Een zanger wil ook niet optreden voor een half lege zaal. Ik voel me heerlijk hier, het is een opwindende stad."

bron PZC
Er vallen geen appels onder de perenboom

berexstone

Bericht door berexstone » 26 nov 2009, 14:45

Vandaag (26-11-2009) werden de resultaten voor de Michelingids Hong Kong en Macau 2010 bekend gemaakt :
Restaurant "Amber" behoud z'n twee sterren en heeft daarnaast vier rode couvertjes.
Verdere resultaten aan de Top :
HONG KONG >>>
*** sterren :
"Caprice" (new)
"Lung King Heen"
** sterren :
"Amber"
"Fook Lam Moon" (Wan Chai) (new)
"L'Atelier de Joël Robuchon"
"Ming Court" (new)
"Petrus" (new)
"Shang Palace"
"T'ang Court"
"Tim's Kitchen" (new)
en...22 nieuwkomers met één ster (totaal : 32)
en...45 Bibs Gourmands
MACAU >>>
*** sterren :
"Robuchon" a "Galera"
** sterren :
"Zi Yat Heen" (new)
en...4 nieuwkomers met één ster (totaal : 7)
en...5 Bibs Gourmands
Daarnaast heeft Michelin 29 simple shop restaurants geselecteerd (simple and local food stalls).
Sommige van de sterrenrestaurants zijn ook simple shops serving local food, making them the most
affordable starred restaurants in the world. Gourmet meals for as little as HKD 50 per person).

Plaats reactie