bonbons

Vrijheid van creative mening!
Plaats reactie
coen

bonbons

Bericht door coen » 30 nov 2010, 19:26

hey allemaal,

heb een klein vraagje.

ben voor het eerst begonnen om bonbons te maken maar krijg die dingen niet mooi uit de vorm!

heb de vorm eerst ingevet met olie!
kan iemand mij uitleggen hoe ik ze er mooi uit krijg??
of heb ik gewoon te weinig geduld gehad en hebben ze te kort in de koeling gestaan???

Maurits

Re: bonbons

Bericht door Maurits » 01 dec 2010, 09:01

Heb je wel een geschikte bonbonvorm? Het is handig als het glad hard plastic is.

Maar het is van opperst belang dat je chocolade goed getempereerd is. Als dat het geval is krimpt de chocolade een beetje als het gekoeld wordt en dan komen de bonbons ook makkelijk uit de vorm.

Ik vermoed dus dat je chocolade verkeerd getempereerd is. Check http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... =23&t=4077" onclick="window.open(this.href);return false; voor tips.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

yrtsap

Bericht door yrtsap » 01 dec 2010, 10:06

Vormen kan je beter invetten met cacaoboter, je moet die echt in poetsen. Dan is tempereren erg belangrijk die zorgen voor de krimp van de chocolade. Als je ze koelt kan je dat bezig niet in een koeling doen, die geven vocht af en dat funnest voor chocolade. Er zijn speciale koelkasten die dit voorkomen zoals van het merk Gram. Meestal is een koele plek, kelder of zolder perfect. Wellicht interessant om eens het boek perfecte pralines van JP Wybauw aan te schaffen. Een superboek voor de beginnende bonbonmaker! Met heel veel recepten.

succes.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 01 dec 2010, 12:51

hmmm... ik zou helemaal niks invetten maar de vormen heel goed opwrijven. invetten maakt naar mijn ervaring de boel niet beter.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Martin45

Bericht door Martin45 » 04 dec 2010, 12:18

Als je de juiste bonbon vormen hebt is goed opwrijven voldoende. De chocola zal namelijk krimpen in de koeling en vervolgens kan je je bonbons zo uit de vormen tikken.

JoyceMarkant

Bericht door JoyceMarkant » 29 sep 2016, 10:08

Ik ben het met Martin45 eens. Ik heb trouwens dezelfde ervaring gehad hoor, dus helemaal niet zo vreemd :mrgreen:.
Qualitycontroller bij Chocolate Company

Plaats reactie