Chocolade mousse

Vrijheid van creative mening!
Plaats reactie
Jeffrey

Chocolade mousse

Bericht door Jeffrey » 11 sep 2009, 12:27

Beste mensen,

Laatst in de keuken geprobeerd en tot mijn verbazing !!

Zorg dat de verhouding goed is!

270ml Water.
350gr Chocolade.

Probeer het eerst met normale chocolade zodat je ongeveer snapt hoe het moet. Als je dan denkt
dit is beter. Probeer het dan met goede kwaliteit chocolade.

Als resultaat moet het op je tong weg smelten ( of weg glijden, het is een fijne ervaring van chocolade mousse in je mond ! )

UITLEG:

Doe het water in de pan en verhit het! "Niet koken" doe daarna de chocolade erbij en roer met een garde tot het 1 geheel is. Daarna een bekken met ijs en daarboven op ook een bekken. Doe daar je mengsel in en begin te Kloppen! Dit is van belang omdat de zuurstof zorgt dat de chocolade met het water kan combineren als het hard wordt. Zodra het dikker is geworden doe je het in een bak en laat je het stijven in de koeling!

Veel plezier :mrgreen:
Ben jeffrey, kom uit capelle aan den ijssel en ben 19 jaar.
werk in : http://www.bardotridderkerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Koken is mijn passie me hobby en me werk.

Maurits

Re: Chocolade mousse

Bericht door Maurits » 11 sep 2009, 14:43

Jij hebt zeker Herve This gelezen.... :D
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » 11 sep 2009, 17:09

neej ik heb op internet beetje verdiept in moduculair koken en kwam toen op de chocolade mousse. Eerste gedachten was door het mengen van chocola met water dat het zou gaan scheiden van elkaar maar doormiddel van de zuurstof die je er door heen klopt bint het tog tot 1 geheel! dus het was weer een leuke ervaring!

:D Dit is ook terug te vinden in een filmpje op youtube!
Ben jeffrey, kom uit capelle aan den ijssel en ben 19 jaar.
werk in : http://www.bardotridderkerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Koken is mijn passie me hobby en me werk.

toppatissier

Bericht door toppatissier » 12 okt 2009, 14:21

Het heeft te maken met de consistentie van het op te kloppen product.
Het luchtig kloppen van producten waar iets in is verwerkt wat na verloop van tijd hard wordt of verstijfseld kan je over het algemeen allemaal luchtig opkloppen.

Hetzelfde lukt bijvoorbeeld met frituurvet, cacaoboter met melk of gelatine opgelost in vruchtenpuree.
eerst in een vloeibare vorm maken door het te verwarmen en vervolgens op (ijs)water opkloppen,
uiteraard is het eindresultaat het mooist als je dit met een kitchenaid of andere keukenmixer doet!

Daardoor is cacoaboter een goede vervanger van gelatine in een luchtige mousse.
En kan je van gelatine een schuimige massa kloppen en als je die vervolgens in een vorm uitgiet kan je hier later blokjes van snijden, dit heeft hetzelfde effect als zelf marshmellows maken!

Plaats reactie