Panini broodjes

Vrijheid van creative mening!
Plaats reactie
Bob

Panini broodjes

Bericht door Bob » 24 jan 2007, 21:11

Paninibroodjes; de "hit" van dit moment.

Afbeelding

Probleem is alleen dat iedereen die een broodje hem heeft verzonnen hem uit gemak maar panini noemt...
(een wikkekeurige panini kaart - voorbeeld)
panini croque hesp, kaas €3,2
panini croque tomaat hesp, kaas, tomaat €3,4
panini croque hawai hesp, kaas, ananas €3,4
panini da vinci tomaat, mozarella, pesto €3,2
panini da vinci ganda tomaat, mozarella, pesto, gandaham €3,4
panini da vinci kip tomaat, mozarella, pesto, kip €3,4
panini boulet kaas, boulet €3,5
panini brie brie, ananas, noten €3,5
panini zalm zalm, ui, brie €4,5
panini salami kaas, tomaat, salami €3,5

Wat mij betreft is zo'n soort stokbroodje / pistolet die onder de grill is "geplet" en mooie bruine strepen heeft pas echt een panini. Zo heb ik ze namelijk tijdens m'n laatste bezoek aan Italië vele malen gezien en gegeten.
(zoals op de volgende link onder de grill ligt; http://www.allesvoordekeuken.nl/catalog ... cts_id=624)
Nu heb ik zelf ook zo'n paninigrill (soort contactgrill) voor thuis gekocht, maar ik vroeg me af wat voor soort stokbrood / pistolet je hier nu het beste voor kunt gebruiken. Ik neem aan als je een kant en klaar stokbrood nog 5 tot 8 minuten onder zo'n grill doet dat het een vrij harde bedoeling wordt... Ik dacht zelf dus aan afbakbroodjes en die onder de grill afbakken of eventueel 3 minuten in de oven, vullen naar smaak en dan nog 5 minuutjes onder de grill om mooi plat en bruin te worden.

Wat is jullie mening hierover? Welke broodjes zijn het beste geschikt?

Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B » 25 jan 2007, 00:23

heb een tijdje voor een italiaan gewerkt en daar verkochten we ook pannini's

we gebruikten gewoon van die afbakbroodjes van het bekende merk :lol:

ff een klein beetje olijfolie op het ijzer en dan erop.

ben er laatst nog een keer geweest maar helaas was de oude baas vertrokken en daarmee zijn kennis.
De boordjes werden nu eerst (gedeeltelijk)afgebakken in de oven, maar dan word het een harde bedoening :cry:

sjaak

Bericht door sjaak » 25 jan 2007, 01:12

panini wordt gemaakt van een plat soort ciabata deeg dat al voorgebakken is mocht je niet aan orgineel panini sandwiches kunnen komen kan je dus het beste bake of ciabata's nemen deze 3 minuten afbakken op 180c (combistoom i.d.m.) en dan beleggen en onder de grill doen

Emiel

Bericht door Emiel » 27 jan 2007, 12:19

Bij mijn weten wordt het gedaan met foccacia's(voorgebakken), opensijden, vullen en tussen de grill drukken. De meeste taverne's gebruiken gewoon voorgebakken broodjes en steken deze ook niet in de oven van te voren. Ook zou ik van te voren het broodje insmeren en niet het grillijzer. Al de overschot aan olie verbrand en geeft een "motorolieeffect" aan je broodjes...

Visitor

Bericht door Visitor » 28 jan 2007, 10:32

Toen ik in Zwitserland werkte, zo'n 6 jaar geleden ondertussen, kon je in bijna elke stad aan het station panini's bestellen aan een kraampje. Daar had je hetvolgende: een broodje (nog niet gevonden in België) dat smaakte als een ciabatta maar de structuur was vaster, en het beleg kon je kiezen: hesp, sjalotten, mozzarella, platte peterselie en sambal. Dan staken ze het tussen een dubbele grill die werd vastgehouden zodat je een erg plat resultaat kreeg maar ooo zoooo lekker :) 8)

Plaats reactie