een sabayon tikken van zout ipv automatensuiker
of palingmousse op een dessert doorgeven
echt heerlijk

Nooit gedacht aan de pan weer opzetten met water erbij en loskokenChef jurre schreef:hallo ik ben nieuw hier..
Maar mijn grootste mislukking is caramel snoepjes maken.
Alles ging goed. totdat ik het 1 minuutje te lang liet koken.
het werd 1 bruine kankerverwekkende troep.
Bijna een dure gietijzeren pan van 80 euro vern**kt maar
uiteindelijk nog schoon kunnen krijgen met een schroevendraaier![]()
Groeten jurre
Tja, kan zo simpel zijn met een beetje warenkennis en nadenken.grebnegilieh schreef:Nooit gedacht aan de pan weer opzetten met water erbij en loskokenChef jurre schreef:hallo ik ben nieuw hier..
Maar mijn grootste mislukking is caramel snoepjes maken.
Alles ging goed. totdat ik het 1 minuutje te lang liet koken.
het werd 1 bruine kankerverwekkende troep.
Bijna een dure gietijzeren pan van 80 euro vern**kt maar
uiteindelijk nog schoon kunnen krijgen met een schroevendraaier![]()
Groeten jurre
.
Waar stond jij in te kloppen danjeroenbr schreef:Sabayon optikken zonder dooier .... duurde ff
Zo maken ze margarineralph geerts schreef:ik was een keer bezig met een vinaigrette te maken en die dan met een soda-jet onder druk te zetten zodat je koolzuur ( bruisend effect ) in de vinairgrette krijgt. alleen in plaats van fris bruisend ging het naar licht tintelend bedorven iets smaken
Hydrolyse is toch echt het afsplitsen van vetzuren/peptide van het glycerol, dit gebeurd bijvoorbeeld in de frituur bij het frituren van niet goed droog gemaakte aardappels.cyrano schreef:Zo maken ze margarineralph geerts schreef:ik was een keer bezig met een vinaigrette te maken en die dan met een soda-jet onder druk te zetten zodat je koolzuur ( bruisend effect ) in de vinairgrette krijgt. alleen in plaats van fris bruisend ging het naar licht tintelend bedorven iets smaken
Dan wel met waterstof ipv koolstofdioxide, maar alla. Het proces heet hydrolyse...
zijn daar nog foto's van?sous schreef:bij een vorige werkgever maakten wij dagelijks verse cake voor bij de koffie
spelregel was dat je nooit hetzelfde als gisteren mocht maken, iets om je leerlingen te laten denken over smaak. Op zekere dag kijk ik in de oven en vraag de leerling die de cake bereidt had naar de hoeveelheid bakpoeder die hij in het beslag had gebruikt. normaal deden we er een theelepeltje poeder bij en dus vroeg ik hem om in lepels de hoeveelheid uit te drukken die hij had gebruikt. "twee a drie zeker wel!" "theelepels of soeplepels?""soeplepels, Natuurlijk!" antwoorde hij lachend alsof ík de sukkel zou zijn. Toen vroeg ik hem om in de oven te kijken en of hij al een plan had hoe hij die binnen een half uur schoon ging krijgen. In de oven had zich een schuimende massa van het volledige binnenwerk meester gemaakt die natuurlijk overal aan vast bakte. De leerling heeft 2 volle uren nodig gehad om de oven weer enigzins schoon te krijgen
epic!
jij bent zo'n "op hoop van zege" cowboykok ? Jij proeft niet?kokniels schreef:Mijn chef heeft ooit een keer heel snel cocktailsaus in elkaar gezet en wil snel een bus paprikapoeder pakken maar pakt dus cayennepeper mooi myoteren en mengen met de mayonaise en doorgeven pas na 5x meegegeven te hebben kwamen ze terug met de ''gasten vinden de saus te scherp''
gister gegeten bij de valk, volgende x iets meer zout over mijn varkenshaas met champignon saus aubkokniels schreef:Inderdaad nu proef ik wel alles en streef ik er naar om alles goed op smaak te hebben, lesje geleerd.
wanneer pak jij het nou eens groters aan, ipv in dat soort bedrijven te blijven hangenkokniels schreef:ook al niet meerWas een stageadres vorig jaar. Werk nu bij Grand Cafe Het Postkantoor in Hoogeveen
herkenbaarNickster schreef:- - De kraan van de frituur open laten staan toen hij hem bij aan het vullen was, zichzelf ondertussen afvragend waarom er zoveel olie nodig was... Totdat het er onder uit het kastje uitgelopen kwam en heel de vloer blank stond! Net voordat de keuken open ging!! (sow das glad!)
ja man, maak beilen trotskokniels schreef:Wil ik ook ontzettend graag en geen uitdaging is te groot... maar ik ben nog steeds afhankelijk van mijn fiets/trein en volgend jaar augustus word ik 18 heb ik een rijbewijs en kan ik ''overal'' heen..
vergeet parijs man, je leeft in 2012kokniels schreef:Doe ik mijn ambities zijn enormover 2 jaartjes naar parijs
en nu weer ontopic anders word leo boos
Wat dan? Ieder zijn ding.jeroenbr schreef:vergeet parijs man, je leeft in 2012kokniels schreef:Doe ik mijn ambities zijn enormover 2 jaartjes naar parijs
Leek mij wel leuk ander land ''oorsprong'' van het koken andere taal andere leerwijze, eerst maar even school afmaken dacht ikjeroenbr schreef:vergeet parijs man, je leeft in 2012kokniels schreef:Doe ik mijn ambities zijn enormover 2 jaartjes naar parijs
ga naar Australië, Scandinavië, duitsland, spanje.. Daar is het waar het gebeurt. Parijs is inmiddels zo gedateerd.kokniels schreef:Leek mij wel leuk ander land ''oorsprong'' van het koken andere taal andere leerwijze, eerst maar even school afmaken dacht ikjeroenbr schreef:vergeet parijs man, je leeft in 2012kokniels schreef:Doe ik mijn ambities zijn enormover 2 jaartjes naar parijs
ik heb het tegen niels, die word geschoold in deze tijd. Ik ook, en jij niet.Leo schreef:misschien leuk voor een ander topic..
Maar, wat vind jij dan speciaal aan die landen?