Huiskamerrestaurants: verbannen of koesteren?

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Huiskamerrestaurants: verbannen of koesteren

Verbannen, niet eerlijk
4
27%
Koesteren, is geen concurrentie
10
67%
Iets anders, nl....
1
7%

Totaal aantal stemmen: 15

Tompie

Huiskamerrestaurants: verbannen of koesteren?

Bericht door Tompie » 19 aug 2007, 07:29

Wat vinden jullie van huiskamerrestaurants?

De BEM is actief bezig ze te laten sluiten door gemeentes, terwijl de "uitbaters" hiervan met veel passie ook bezoek ontvangen.

Ik heb zelf 1 keer gegeten via een kennis en dat was leuk. HEt is eigenlijk eten met vrienden, waarbij de chef alleen pas na het eten aanschuift. Het betalen is meer een bijzaak. Ook hoef het niet perfect te zijn (je voelt je niet snel bekocht).
Een dag niet gekookt is een dag niet geleefd.

Tom

sjaak

Bericht door sjaak » 20 aug 2007, 14:10

ik denk dat er niemand iets tegen huisrestaurants heeft als ze maar eerlijk concureren
(dus ook alle verplichte lasten betalen en alle regels naleven)

LWK

Bericht door LWK » 20 aug 2007, 15:50

Idd, iedereen moet zich aan regels houden.

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 20 aug 2007, 21:01

Het is toch fijn om tussen de regels door te leven, snabbel hier en daar, beetje downloaden enz enz.
Kom kom, als koks genieten we er toch van om op het randje te leven.
Moet kunnen en als het uit de hand loopt dan word er toch wel ingegrepen.
Ik wil het wel eens proberen, iemand een idee in de buurt.
:D

Tompie

Bericht door Tompie » 21 aug 2007, 18:22

Google op "huiskamer restaurant" levert al wat op en voor sommige hoef je niet eens geintroduceerd te worden. Er zijn in ieder geval verschillende formules.

Ben wel benieuwd, als je het verbant waar je de knip legt. De student die iedere week kookt voor zijn ganggenoten en daarvoor kostenloos wordt gehouden, is dat fout? Als vrienden van een hobbykok graag en vaak komen eten en dus bijdragen aan de kosten, is dat fout? Er zijn er echter ook die qua site niet te onderscheiden zijn van restaurants (menu's, prijzen, catering, thuisbrengservice, toegankelijk voor iedereen, openingstijden, etc). En volgens mij zitten er ook bij die gewoon KvK hebben.

Kijk ook eens op www.tafelvantwaalf.nl (overzicht van hkr-s) en er is ook een startpagina voor huiskamerrestaurants (ook zitten daar volgens mij niet altijd hkr bij).

Tom

sjaak

Bericht door sjaak » 22 aug 2007, 00:14

als je het hebt over een huiskamer restaurant ga ik er vanuit dat we het hebben over uit eten gaan bij iemand thuis die je niet kent die dit doet uit comercieel oogpunt.
bij kennisen een vorkje meeprikken is alleen maar gezellig
maar uit comercieel oogpunt mensen bij je uitnodigen dit iets onder de marktprijs van een restaurant en dan geen buma, belasting e.d. betalen en idd daarnaast nog wat catering bijsnabbelen e.d. dat zie ik als oneerlijke concurentie

Bon Chef

Bericht door Bon Chef » 22 aug 2007, 00:35

Als alles steeds maar duurder wordt dan moet je creatief zijn.

Tompie

Bericht door Tompie » 22 aug 2007, 11:07

sjaak schreef:als je het hebt over een huiskamer restaurant ga ik er vanuit dat we het hebben over uit eten gaan bij iemand thuis die je niet kent die dit doet uit comercieel oogpunt.
De meeste hebben geen winstoogmerk maar een hobby-oogmerk. Ik kan me ook niet voorstellen dat je er (ongemerkt) rijk van kan worden.

Tom

Plaats reactie