Mijn Tent is Top

Wil je een stem hebben over iets, dat kan hier!
Plaats reactie

Welk team gaat winnen van "Mijn Tent is Top"

Amsterdam "Suisse" Richard & Weruschca
2
9%
Rotterdam "Como Como" Marc & Dave
1
4%
Den Bosch "Coquille" Sven & Greetje
16
70%
Leeuwarden "Doozo" Frank & Frieda
4
17%

Totaal aantal stemmen: 23

Webmaster
Contacteer:

Mijn Tent is Top

Bericht door Webmaster » 23 jan 2007, 22:25

Welk team van "Mijn Tent is Top" programma van Herman De Bijlker" gaat winnen denk je ?
Laatst gewijzigd door Webmaster op 24 jan 2007, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kokforum.nl : de website voor koks

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 jan 2007, 22:50

ik heb wel een bepaalde voorkeur..

Ik houd wel van mensen die zich kunnen presenteren.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

sjaak

Bericht door sjaak » 24 jan 2007, 01:04

heb deel 1 gemist maar na vandaag denk ik denbosch
Het is natuurlijk een kwestie van gunnen maar ik hoop dat zij het redden.

Webmaster
Contacteer:

Mijn Tent is Top WebCams

Bericht door Webmaster » 24 jan 2007, 17:45

Vanaf nu kun je zelf meekijken in Coquille, Como Como, Brasserie Suisse en Doozo! Wat gebeurt er in de zaak? Zijn de kandidaten nog hard aan het klussen? Is er stress in de keuken? Via de webcams volg je alles op de voet!

Wie niets wil missen van Mijn Tent is Top, kan nu dag en nacht meekijken op internet. In elke tent hangen twee camera’s die alles in de gaten houden, waarvan er altijd één live is te zien. Eén camera is gericht op het restaurant-gedeelte, de andere camera filmt in de keuken.

Voor de duidelijkheid: het betreft hier geen webcams maar professionele camera’s. Je krijgt dus beelden van goede kwaliteit. Aan de camera’s hangt ook een microfoon, zodat je achter de computer ook wordt voorzien van geluid.

Ga jij eten bij één van de zaken? Neem dan van tevoren poolshoogte van de gerechten en de sfeer door even te ‘gluren’. En op de avond zelf natuurlijk op je paasbest verschijnen. Wie weet kijken je collega’s of vrienden wel mee!

Kijk live mee in Suisse
http://www.rtl.nl/(vm=/reality/mijntent ... terdam.xml

Kijk live mee in Como Como

Kijk live mee in Coquille

Kijk live mee in Doozo

Even de gehele URl plakken in je browser.

Pieter

Bericht door Pieter » 24 jan 2007, 19:50

Die kok Jack die ze bij die pincho bar hebben, daar heb ik enkele maanden mee gewerkt in een hotel. Eigenlijk volg ik dat programma wel een beetje, maar ik zag hem nu pas verschijnen :)

Marino

Bericht door Marino » 30 jan 2007, 02:01

Ik werk sinds vandaag officeel voor restaurant Coquille. Dus collega - koksforumleden : allemaal stemmen op coquille dus :D

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 30 jan 2007, 08:20

okay..leuk! hoe gaat het daar?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Marino

Bericht door Marino » 30 jan 2007, 10:39

Het gaat goed hoor.. Nu vasthouden en de puntjes op de i zetten..

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 02 feb 2007, 02:18

leuk binnenkort eens een hapje komen eten

wim

Bericht door wim » 06 feb 2007, 16:15

Wie kan mij vertellen in welke restaurants in Barcelona Marc en Dave geweest zijn? Vooral dat laatste pincho en de Italiaan.
Wim

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 06 feb 2007, 16:48

afleveringen zijn terug te zien op rtl.nl

marcin
Contacteer:

como como

Bericht door marcin » 09 feb 2007, 11:53

ben woensdag bij como como geweest in r dam

ben niet bekend in r dam dus was wel ff zoeken en paar keer bellen

leuke zaak, wel niet zo goed afgewerkt maar ze hadden ook niet zoveel tijd

denk niet dat ze het uiteindelijk redden, de pinchos waren allemaal smaakvol en lekker, lekker flesje cava erbij, alles goed

alleen toen we een hoofdgerecht bestelden kregen we, gewoon vlees vis met broccoli en krielaardappels met saus, best lekker maar jammer dat ze de stijl van de pinchos niet doortrekken,

marc vertelde ons dat ze al bezig waren met een nieuwe kok, want hij vond ook dat ze zich nog meer op de tapas moesten focussen

kritiek geven is makkelijk na een week open te zijn, zelf doen is moeilijk,
dat weet ik,
er moet nog veel gebeuren

en oh ja we zaten nog maar 5 min binnen en toen kwam er een dikke sigaar langsgelopen met jawel herman de b. eraan vast en die heeft zeker 2u gefilmd, ken je verwachten maar tis toch toevallig
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Webmaster
Contacteer:

Mijn Tent is Top: Como 010 valt af

Bericht door Webmaster » 07 mar 2007, 10:03

Como 010 is de eerste afvaller van Herman den Blijkers tv-serie Mijn Tent is Top. Dinsdagavond was te zien hoe de ondernemers Dave en Marc met hun Spaanse hapjesbar in Rotterdam uit de serie werden gezet. 300.000 euro gaat aan de neus van de jonge ondernemers voorbij.

In de uitzending van dinsdagavond was te zien dat de eerste afvallers uit Rotterdam of Leeuwarden moesten komen. Ook het Aziatische restaurant Doozo in Leeuwarden van Frank en Frieda stond op de wip ondanks de beste omzetscore de laatste week. De jury, met onder andere chef-kok Denise Mooy en gastvrouw Kim Veldman, stuurde na lang beraad Rotterdam naar huis.

300.000 euro
Na de eerste afvaller blijven drie zaken over: Coquille in ’s Hertogenbosch, Suisse in Amsterdam en dus Doozo in Leeuwarden. Uiteindelijk blijft er één restaurant over. Dit bedrijf krijgt het investeringsbedrag bij het opstarten van de zaak, circa 300.000 euro, kwijtgescholden. De uitzending van dinsdagavond werd bekeken door ruim 800.000 mensen.

Omzetcijfers van deelnemende bedrijven
http://www.rtl.nl/reality/mijntentistop ... andezaken/

Bron: http://www.zibb.nl/horeca

Marino

Pompoenen

Bericht door Marino » 14 mar 2007, 21:56

Oke creatieve collega's..

Stel : je krijgt 33 reuzepompoenen a 10 kg. Binnen 3 dagen moet je deze verkopen in jou restaurant met als doel zoveel mogenlijk winst te maken.. Hoe maak je veel winst met pompoenen?

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 14 mar 2007, 22:11

Wat dacht je van een goede pompoen rissoto ?

Ik heb wel het recept liggen voor je
PM me even als je het wil hebben

Webmaster
Contacteer:

Pompoen risotto

Bericht door Webmaster » 14 mar 2007, 22:28

150 gr. risotto pre-cooked
200 gr. pumpkin, roasted and puree
30 gr. spring onion , lozengers sliced
150 gr. vegetable stock
80 gr. unslated butter
30 gr. mascarpone
20 gr. parmesan grated
20 gr. castor sugar (to seasoning the puree)

Roast the pumpkin with a little salt and olive oil in the oven before service. Keep it tender.
Peel and dice half and puree the other, add thesugar to sweet up the puree.
Place the all ingredients in a sauce pan except for parmesan and butter.

Bring to simmer quikckly and stir with a spatula, check seasoning. When the liquid is almost reduced, remove from the heat and stir in the butter to make it creamy. Add parmesan, spring onions , check seasoning and pour in a nice deep plate and serve some vegetable chips on top
Laatst gewijzigd door Webmaster op 15 mar 2007, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Pompoenen

Bericht door Leo » 14 mar 2007, 23:57

Marino schreef:Oke creatieve collega's..

Stel : je krijgt 33 reuzepompoenen a 10 kg. Binnen 3 dagen moet je deze verkopen in jou restaurant met als doel zoveel mogenlijk winst te maken.. Hoe maak je veel winst met pompoenen?
ja kan ook chutney koken en die wecken, of vacumeren en shock vriezen
nul verlies.

Pompoen ijs.
Pompoen jam
- capuccino (soep)
- blokjes met gelei suiker koken en gember
- drogen en malen tot poeder
- de pitten kan je drogen, en bakken als aperitief nootje
- puree
- chips
-
www.koksforum.nl

Tompie

Bericht door Tompie » 15 mar 2007, 09:56

Pompoenfestival voor de deur :)

Is er nog een leuke feestdag rondom pompoenen komende dagen?
Een dag niet gekookt is een dag niet geleefd.

Tom

Marino

Bericht door Marino » 23 mar 2007, 11:16

He he..de pompoentjes zijn pleite..op naar de volgende opdracht...

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 24 mar 2007, 10:47

ik heb het gemist, maar..wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?
www.koksforum.nl

jerno

Bericht door jerno » 24 mar 2007, 11:37

Soep van maken é !
ijs
risotto
chips
etc ...

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 24 mar 2007, 17:50

jerno schreef:

Soep van maken é !
ijs ( weet je wat room en suiker kost ;) )
risotto
chips
etc ...

Marino

Bericht door Marino » 27 mar 2007, 13:31

Ik weet het menu niet meer precies uit mijn hoofd maar kan me de volgende bereidingen nog herineren

als siroop in het apretief
als pittige marmelade voor over oesteri
in brunoise door de salde met coquille
als soep met amandel en zeetong
als creme voor bij de kabeljauw
als confi bij bij het lams als hoofdgerecht
als chutney bij het kaasgerechtje
als cakevulling en ijs bij het dessert

Verder hebben deze dagen petit -fours van pompoen geserveerd, pumpkin-pie ( taart ), als ijs en als soep.

Marino

Recensie pompoenmenu in de volkskrant

Bericht door Marino » 27 mar 2007, 13:33

Coquille in Den Bosch
Door Mac van Dinther , foto's
AfbeeldingAfbeelding
Coquille
Markt 34-36
Den Bosch
073-6911695
www.rtl.nl/reality/mijntentist of www.coquille.nl

Waarom?
Chef-kok Sven (25) en zijn al even piepjonge gastvrouw Geertje (23) zijn een van de koppels die meedoen aan het tv-programma Mijn Tent is Top van bullebak-kok Herman den Blijker, een wedstrijd voor beginnende restaurants. De winnaar krijgt 300 duizend euro.

Hoe zitten we erbij?
Aan de plek zal het niet liggen. Coquille zit in hartje Den Bosch, met uitzicht op de markt. De inrichting is met gevoel gedaan. Houten vloer, zachte gele wanden boven een lambrisering van donker hout, comfortabele stoeltjes van zacht wit leer. Het restaurant telt 80 zitplaatsen, verdeeld over een onder- en bovenverdieping. Boven is de open keuken waarin Sven in wit koksbuis en met kek zwart kapje op staat te koken.

Wat eten we?
We hebben een ongelukkige avond uitgekozen. De drie restaurants die nog in de race zijn voor Mijn Tent is Top, zijn deze week bedolven onder een lading pompoenen met de opdracht daar zoveel mogelijk geld mee te verdienen. Sven en Geertje hebben een pompoengala georganiseerd, waar we middenin vallen. Gelukkig kunnen we boven ook gewoon eten. Uit solidariteit kiezen we uit het pompoenmenu, maar ook omdat het er gewoon goed uitziet: salade met gegrilde coquille en pompoenvinaigrette; zachte pompoensoep met gepocheerde tong; gebraden lam met gekonfijte pompoen; pompoentaartje met pompoenijs.

Smaakt het?
Eerst dit: stel, je bent 25, een beginnend kokje. Beneden zitten dertig man aan het pompoengala à raison van 250 euro per tafel, boven heb je een volle zaak gewone gasten, er is live-muziek, doorlopend staat er een camera op je gericht. Het zou de meest geharde chefs een zenuwinzinking bezorgen. Maar Sven staat ijskoud te koken met zijn twee sous-chefs. En, de drukte in aanmerking genomen, het is niet slecht wat hij uit de keuken stuurt.
De sintjakobsschelp komt gloeiend heet, nog nasissend van de gril op tafel, rustend op frisse kruidensalade. De gepocheerde tong drijft in stukjes gesneden in de pompoensoep. Dat is niet de beste manier een fijne vis te serveren, maar voor zo’n avond is het wel gemakkelijk en dus geen slechte keuze. De smaak van de soep wordt opgetild door de knapperige bittere amandelen en een plukje tuinkers.
Het lam is uitstekend, mooi zacht en rosé, voor de saus van eigen braadjus likken we het bord af. Het dessert is een pompoencakeje met chocolademousse en een bolletje zacht oranje ijs waar niet zoveel smaak aan zit. Dat is eigenlijk ons enige kritiek. De pompoen is van het grote en smakeloze soort: beter voor de vensterbank dan voor de tafel. Geen idee welke gek die heeft ingekocht, maar dat valt Sven niet aan te rekenen.

Wat drinken we erbij?
Door Onno Kleyn
Coquille schenkt een hele serie passende wijnen bij het menu, maar wij zetten de huiswijn in het zonnetje die we als aperitief drinken: de witte Vin de Pays des Côtes de Gascogne 2006 van Alain Brumont. Waarom? Omdat Côtes de Gascogne het klaterende Franse antwoord is op frisse witte wijnen voor weinig geld uit nieuwe wijnlanden. Hoe ze het doen, mag Joost weten, maar er zijn sloten verrukkelijke wijn beschikbaar uit dit hoekje van Zuidwest-Frankrijk.
Dit is eigenlijk de streek waar sinds jaar en dag armagnac wordt gemaakt. Maar sinds u en de Fransen hebben besloten om liever whisky te drinken, is dat een moeilijk product. Reden voor de druiventelers hun wijn niet meer te distilleren, maar gewoon in flessen te stoppen.
Daarvoor moesten ze hem wel een beetje aanpassen. De basisdruif van de armagnac, de Ugni Blanc, is namelijk alleen maar zuur. Maar er zijn andere druiven in streek die daar een uitstekende aanvulling op vormen. De Colombard bijvoorbeeld, die het glas uit knalt. Of de Gros Manseng, die zijn bijzondere kwaliteiten geeft aan mijn favoriete dessertwijn, de Jurançon.
Veel naamloze huiswijnen van supermarkten zijn Côtes de Gascogne. Ze zijn bijna altijd goed zeker als je ziet hoe goedkoop ze zijn. Maar er is verschil. Thuis openen we een paar flessen. Eerst de Domaine de Joÿ 2006 (www.sauterwijnen.nl, 4,95 euro). Die heeft de sprankelde frisse smaak van groene appels en kruisbessen en maakt alle speekselklieren los met zijn sappige droogheid. Uitstekend.
Dan de Domaine des Cassagnoles 2005 (www.heisterkamp.com, 4,85 euro). Een andere jaargang van deze wijn werd uitverkozen tot de beste witte wijn in het Proefschrift Wijnconcours 2005. Deze is een stuk ingetogener dan de vorige, is zijn frisse fruit al iets aan het verliezen. De nu zo ongeveer binnenkomende 2006 zal beslist frisser zijn.
Tot slot pakken we opnieuw de Gascogne van Brumont erbij. Die gebruikt geen Colombard maar Sauvignon Blanc in combinatie met Gros Manseng, wat sappige groene geuren oplevert, gras, appels, bessen, en een wat diepere, vollere smaak.

Hoe is de bediening?
Op een avond als deze kun je het ze vergeven als ze hier en daar een steekje laten vallen. Maar dat doen ze niet. Geertje is top.

Kost dat?
Viergangenmenu 41,50 euro, bijpassend wijnarrangement 21,50.

Komen we terug?
Moge de beste winnen en als het Sven en Geertje zijn, hebben we daar vrede mee. En kunnen we dan eens een fatsoenlijk eetprogramma maken dat niet is platgesponsord door de verkeerde bedrijven?

Bron : www.volkskrant.nl
Volledig link : http://extra.volkskrant.nl/select/eten/eten.php?id=110]

Plaats reactie