Voorstellen: Will, bezig met carriere switch

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
Will

Voorstellen: Will, bezig met carriere switch

Bericht door Will » 01 aug 2008, 20:23

Hoi, mijn naam is Will, 27 jaar en ik ben van plan om het roer om te gooien en mijn kokspapieren te gaan halen. Na mijn middelbare school heb ik economie gestudeerd, en twee jaar gewerkt voor een internationaal consultancy bedrijf, maar nu het nog kan zou ik toch mijn droom nastreven. Die droom is kok zijn, en dat heb ik eigenlijk altijd al gewild. Ik wil graag een intensieve koksopleiding volgen in het buitenland, bij voorkeur Barcelona.

Heeft iemand ervaring met buitenlandse koksopleidingen waarbij het tempo en niveau hoog ligt, maar waar wel het instapniveau toegankelijk is? Met wat zoeken op internet kwam ik alleen Le Cordon Bleu tegen, maar dat lijkt mij wat te hoog gegrepen, zowel qua ervaring als qua kosten. Ik besef mij heel goed dat een opleiding alleen je niet een kok maakt, dit leer je in de praktijk. Wel wil ik een zo goed mogelijke start maken. Zou het zeer waarderen als iemand wat tips & trics voor mij heeft. Bij voorbaat dank!

Deze vraag zal ik ook elders op dit forum stellen. Overigens las ik het bericht van Hagoort, die min of meer dezelfde vraag stelt. Helaas was daar weinig reactie op.

Groet,

Will

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Voorstellen: Will, bezig met carriere switch

Bericht door Leo » 01 aug 2008, 21:27

maak het topic maar weer actief!
ben benieuwd!

leo.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 03 aug 2008, 02:05

Als ik jouw verhaal zo lees schieten mij twee namen tebinnen...

Moshik Roth van het Brouwers Kolkje http://www.brouwerskolkje.nl
of Eke Marien van Cook&Chemist http://www.cookandchemist.com

Wellicht kan een goed gemotiveerde open sollicitatie je op weg helpen... In ruil voor een beetje inzet hebben ze hopelijk wel wat "tips & trics" voor je over.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Maurits

Bericht door Maurits » 08 aug 2008, 16:03

Will, dit is een onderwerp nauw aan m'n hart.

Bovenal bedenk je wel dat de horeca niet hetzelfde is als lekker koken zoals jij dat waarschijnlijk thuis gewend bent/leuk vindt. Het is hard fysiek werken met heel veel herhaling herhaling herhaling......Ook is de meerderheid van het werk NIET het bedenken van innovatieve recepten en leuke inkopen doen; iig nog niet in het begin van de carrière.

Ook al geeft Pluter goede voorbeelden van succesvolle carrière-switchers, de meerderheid haakt af of mislukt....En idd de Cordon Bleu en de Culinary Institute of America barsten ook van de afhakende switchers. Maar laat me raden, je bent geen afhaker :wink: . Maar die opleiding kan je altijd volgen zonder in de horeca te gaan werken.

Houdt er ook rekening mee dat het loon in de horeca matig is en de groeimogelijkheden ook. Ik raad je aan (net als ik zelf doe) om gewoon je universitaire baan te vervullen en met je mooie loon gave keukenspullen/producten/boeken te kopen en dan lekker zelf te koken thuis. Goed koken leer je niet per se in de horeca, en culinair innovatief zijn ook niet. Efficientie, routine en nauwkeurigheid in koken leer je waarschiinlijk wel in de horeca, maar streef je daarnaar? Ik iig niet, ik wil lekker thuis (voor anderen) koken en daarbij mezelf af en toe uitdagen (in bereidingen etc.).

(ja ik weet het, ongevraagd advies is vaak het minst gevolgd advies, maar vaak wel zinnig...)
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Will

Bericht door Will » 08 aug 2008, 18:18

Hoi Maurits,

Bedankt voor je reactie! Goed dat je ook wat tegengas geeft, want er zitten inderdaad een hoop haken en ogen aan een besluit tot carrieremove.

De reden dat ik nogsteeds het voornemen heb mijn kokspapieren te halen heeft deels te maken dat ik er wel uit ben dat ik mijn huidige werk niet (langer) wil voortzetten. (Met andere woorden: iets anders zoeken moet ik toch wel :P) Daarbij heb ik jarenlang in de horeca gewerkt en vond de hectiek geweldig. Hou wel van een beetje druk in een baan! Na een universitaire studie en twee jaar werken wordt ik een beetje moe van alle theorie. :) Ik heb overwogen een switch te maken naar 'hospitality consulting'. Dat is alleen lastig met wat weinig (praktijk) ervaring en bovendien ben ik bang dat ik dan alleen maar investeringsbeslissingen van hotelketens moet doorrekenen.

Je kunt je afvragen of ik na het volgen van een koksopleiding, over 10 jaar vanaf nu gerekend (chef)kok ben. Is het zo, dan is het een teken dat ik het mijn roeping gevonden heb. Kans is ook groot dat ik voor een restaurantgroep, hotelketen werk of een eigen bedrijf heb. Either way het lijkt mij de beste manier om de kern van de culinaire wereld echt te leren kennen. Vanaf jongs af aan ben ik al gek van koken en de hele wereld/industrie (al klinkt dat wat oneerbiedig :)) die daar omheen hangt. Een buitenlandse opleiding is daarnaast een ideale manier om mijn Spaans of Frans te perfectioneren.

Vind het goed en leuk om hier wel over te discussieren, dus geef gerust je mening (geldt natuurlijk ook voor de andere forumbezoekers!).

Pluter

Bericht door Pluter » 11 aug 2008, 01:18

Maurits schreef:Goed koken leer je niet per se in de horeca, en culinair innovatief zijn ook niet. Efficientie, routine en nauwkeurigheid in koken leer je waarschiinlijk wel in de horeca
Maurits....

Wat je advies betreft geef ik je helemaal gelijk!.....

Ik vraag me alleen af wat, vanuit jouw standpunt, je definitie is van "goed kunnen koken" en "culinair innovatief zijn"

Maurits

Bericht door Maurits » 18 aug 2008, 11:19

Voor mij betekenen die twee dingen smaakvol koken met spannende smaak/textuurcombinaties en nieuwe bereidingstechnieken.

Pluter

Bericht door Pluter » 18 aug 2008, 13:40

Ik denk dat "Efficientie, routine en nauwkeurigheid" een wezenlijk onderdeel zijn van "goed kunnen koken". Als je dit een beetje onder de knie hebt (lukt nooit helemaal) en beschikt over flink wat kennis, talent en visie kan je wat mij betreft heeeeel voorzichtig aan 's proberen te gaan denken aan "culinair innovatief zijn".....

En ja Will, daar gaat aardig wat tijd in zitten en er is goed, maar altijd beter!

Maurits

Bericht door Maurits » 18 aug 2008, 14:04

Laten we er geen definitiekwestie van maken, koken thuis en professioneel koken is op veel manieren anders maar de basis is voor iedereen hetzelfde: het moet lekker zijn! En dat bedoel ik gewoon met 'goed koken'.

En culinair innovatief is misschien een te beladen term....Het is natuurlijk geen haute cuisine a la maison bij mij thuis, dat is thuis nooit echt te bereiken.

Corjen

Bericht door Corjen » 26 aug 2008, 11:59

Hoi Will,

Mischien is dit wat: www.horeca-opleiding.nl. Is dan wel niet in het buitenland, maar denk ik wel een aardige invulling van je eisen (hoog niveau, hoog tempo). Volg het zelf ook, dus mocht je vragen hebben, laat het weten!

Wat betreft het advies van Maurits; het is idd een punt dat het werken als kok voor een gedeelte bestaat uit herhaling. Heb zelf een vwo achtergrond maar ervaar de herhaling zeker niet als storend, sterker nog, het kan zonder meer een pluspunt zijn. Haal zelf veel voldoening uit het opdoen van theoretische kennis uit boeken als McGee, Hervé This, e.d.

Mocht je twijfelen, kun je natuurlijk ook altijd een weekje stage lopen bij een goed bedrijf, geeft je wel een aardig beeld van hoe dit is.

Succes met je keuze!

gr, Corjen

Pluter

Bericht door Pluter » 26 aug 2008, 22:59

Maurits schreef:Laten we er geen definitiekwestie van maken, koken thuis en professioneel koken is op veel manieren anders maar de basis is voor iedereen hetzelfde: het moet lekker zijn! En dat bedoel ik gewoon met 'goed koken'.
Oooooooooh...Zeg dat dan gewoon :wink:

Maurits

Bericht door Maurits » 27 aug 2008, 08:21

beroepsdeformatie, dat heb je met onderzoekers van de universiteit :oops:

Plaats reactie