De eerste die zich voorstelt in 2008!

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
Kokki San

De eerste die zich voorstelt in 2008!

Bericht door Kokki San » 06 jan 2008, 23:34

Allereerst iedereen een fantastisch culinair 2008. Alle negatieve prognoses voor de horeca ten spijt, vooral wat betreft het rookverbod, hoop ik dat dit een nog beter jaar wordt.

Aan ons vak-idioten op dit gezellige forum zal het niet liggen.

Mijn naam is San, een 29-jarige chef-kok uit Amsterdam. Ik was al eens eerder op dit forum geweest, maar te laks om me te registreren (iets met koks en lui...?), maar dan nu na de drukke feestdagen toch ff de tijd genomen.

Ik kook nog niet zo heel lang professioneel en heb derhalve een particuliere opleiding moeten doen. Maar daar heb ik absoluut geen spijt van.

Ik heb mijn diploma Restaurantkok-niveau 3 in 1 jaar in Utrecht gehaald aan het Culinair Instituut Nederland (CIN). Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Je haalt eerst je basis-kok diploma en daarna kun je nog een half jaar voor je Restaurantkok gaan.

De opleiding is pittig. Je gaat 5 dagen in de week naar school waar je volgas wordt klaar gestoomd voor het vak. Naast theorie -vakken die dieper op de materie ingaan dan bij het SVH zoals: Drankenkennis, kostprijscalculatie, menu-leer, voedingsleer, Frans, warenkennis etc.
krijg je ook meer en uitgebreide praktijk vakken zoals: Patisserie, decoratie, slagerij (uitbenen van lammeren en kalveren o.a.) en natuurlijk praktijk-koken.

Je ervaring moet je zelf verzorgen. Voordat ik de opleiding begon heb ik in Frankrijk bij een aantal klassieke bedrijven stage gelopen en na het behalen van mijn diploma had ik me ten doel gesteld om bij zoveel mogelijk verschillende bedrijven ervaring op te doen en om zo snel mogelijk chef te worden. Dat doel heb ik gehaald en ik werk nu met plezier als chef-kok.

Ik ben leip van alles wat met koken en eten te maken heeft maar het liefst bezorg ik mensen een culinar orgasme. Ik hoop dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aan dit forum en van anderen iets kan leren.

Sjezis dit lijkt wel een sollicitatie brief. Nou proost jongens!!!
Koken is de mooiste passie die er is....daarna toch wel vrouwen ja.

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 07 jan 2008, 15:25

Hoi San,

Van harte welkom op het forum. leuk stukje heb je geschreven vol met passie.

ik kijk uit naar meer van zulke postings :lol:

Terry
Kokforum.nl : de website voor koks

Kwekky

Bericht door Kwekky » 07 jan 2008, 19:28

Mijn naam is Emiel, en ben 18 jaar oud.

Ik volg op dit moment (helaas voor de 2e keer het laatste jaar) de HAVO opleiding. In September 2008 zal ik gaan starten met de Koksopleiding Niveau 3. Klinkt een beetje raar misschien zonder mijn niveau 2 te hebben. Maar ik ben al sinds 4 jaar werkzaam in de horeca. 3 jaar geleden, op 15 jarige leeftijd ben ik begonnen met koken bij een vrij 'normaal,eenvoudig' restaurant. Hier heb ik toen ook mijn echte liefde en passie ontdekt. Naar ongeveer 2,5 jaar in die keuken te hebben gewerkt, ben ik over gestapt naar een vrij luxe restaurant, waar ik momenteel nog steeds werkzaam ben. Dit restaurant is tevens een leerbedrijf. Naast mijn opleiding op 5 HAVO, werk ik momenteel 3 á 4 dagen per week met donders veel plezier. Elke dag leer ik weer wat bij, en leer ik het echte vak kennen. Omdat ik al redelijk wat heb geleerd, en al kan is het voor mij dus mogelijk in te stromen in niveau 3.

Ik volg dus dit koksforum, om van anderen te leren en om op de hoogte te blijven van de laatste/nieuwste ontwikkelingen op kookgebied.

Mvg
''meer dan een vak''

Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B » 07 jan 2008, 19:52

Kom zelf ook van de havo af en toen ook iets van 4 jaar werkzaam in de horeca. maar ik kon ook op niveau 2 beginnen. na een jaar gestopt en hbo gedaan 3 maanden (was dus echt niets voor mij) dus snel de keuken weer in, zelfs toen nog geen niveau 3, moest zelf me 1e jaar niveau 2 overnieuw doen.

Weet niet of het al zeker is dat je op niveau 3 kan beginnen maar zou je verwachtingen niet te hoog inzetten

Plaats reactie