Hoiii! IK ZIT MET MN LEEFTIJD!! help..

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
maggymax
Contacteer:

Hoiii! IK ZIT MET MN LEEFTIJD!! help..

Bericht door maggymax » 24 nov 2007, 16:24

Hee hallo allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen, ben net nieuw hiero...
mijn naam is Maggy, 21 jaar...woon in Gelderland.
Ik heb - alhoewel ik denk dat dat overbodig is te zeggen hier- een passie voor koken tadaaa :roll:
Zo, dus dat ben ik in het kort.
Maar ik heb gelijk een vraagje en hoop dat jullie me daarmee verder kunnen helpen.
Zoals ik al gezegd heb, ik ben 21 en werk al enige tijd in de horeca. Na drie (!!) mislukte pogingen tot het volgen van een opleiding ben ik maar gaan werken en al gauw heb ik ontdenkt dat ik dat veel liever doe, vooral in de horeca uiteraard. Maar nu zit ik dus met een vraag...ik zou heel, heel maar dan ook wel heeeeel graag een koksopleiding willen volgen en mijn vraag aan jullie is dan ook, ben ik hier te oud voor???? zo niet waar kan ik dan het best terecht?? Voor degene van jullie die op een ROC studeren, komt het wel vaker voor dat er oudere leerlingen de opleiding volgen???
Ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen, want t zit me echt wat dwars!
Enne, goh...ik moet zeggen dat ik een enorme bewondering heb voor dit vak, dus ook voor jullie. Het is prachtig. Ik hoop dat ik er volgend jaar desondanks ook mee aan de slag kan gaan! :D bedankt alvast!! groetjes!

sjaak

Bericht door sjaak » 25 nov 2007, 15:49

Er zullen genoeg bedrijven zijn die graag een leerling van 21 aannemen.
gewoon solliciteren.
je kan vragen verwachten als:
waarom nu pas,
denk je dat je het volhoudt in een klas vol 16 jarigen.
En e.v.t. een opmerking dat je iets duurder bent dan een leerling van 16 maar je geeft aan dat je al een beetje ervaring hebt en gemotiveerde mensen zijn belangrijker dan goedkope.

Joline

Bericht door Joline » 26 nov 2007, 22:00

hoi,
ben zelf 23 en ook op mn 21e weer naar school gegaan voor de koksopleiding.. gewoon doen.. als je beetje kan leren kan je op roc nivo 2 in 1 jaar doen.. en misschien nivo 3 ook wel, maar hangt van de school af.. als je vragen hebt, let me know..

groetjes, joline
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

maggymax
Contacteer:

Bericht door maggymax » 27 nov 2007, 00:17

Hee Joliene,
dank je voor je antwoord!

Mag ik vragen waar jij op school zit/ hebt gezeten?
groetjes

MvDrunen

Bericht door MvDrunen » 27 nov 2007, 10:44

Hoi, ik zit met een beetje hetzelfde probleem. Ik wil juist graag het koksvak leren, omdat ik in de toekomst graag een eigen restaurant wil beginnen. Ik heb al een HBO Facility Management opleiding afgerond dus de managementvaardigheden zijn er. Maar nu wil ik nog graag de praktijk leren. Ik ben 22 jaar en heb nu best een goede startersbaan waarbij ik rond de 2000 bruto verdien. Heeft iemand enig idee hoe ik ongeveer op salaris achteruit ga als ik gewoon als basiskok (werken/leren) begin en of dat eventueel zinvol is?
Hygiene Consult Nederland

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 27 nov 2007, 12:43

als je 22 jaar bent en je doet bbl( 4 dagen werken 1 dag naar school) verdien je tussen de 1.338,92 1.386,37 als het goed is.

kan natuurlijk ook anders verdienen,maar dit zal ongeveer het salaris zijn denk ik

Joline

Bericht door Joline » 29 nov 2007, 23:01

hoihoi,

ik zit op t moment in leiderdorp op het roc leiden, is een prima school!
en ja, dat salaris krijg ik ook ongeveer ja.. (verdien zo veel.. maar krijg t niet.. )
kreeg ook wel op veel plekken van ja je bent ouder en dus duurder.. maarja, heb wel werkervaring, en jongens/meiden van 16 meestal niet.. volhouden in een klas met 16-jarigen is effe afzien, mee eens, maar als je gewoon doorwerkt, en serieus bent.. ik kreeg op die manier veel voor elkaar op school.. hoefde op gegeven moment niet meer te komen omdat ik alles afhad enzo..

groetjes
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D

andre68

Bericht door andre68 » 23 jan 2008, 23:45

nee je bent nog niet te oud ikzelf ben al 39 en volg nu ook een koksopleiding maar je zult even moeten zoeken naar een volwassenen opleiding

Bunzing

Bericht door Bunzing » 26 feb 2008, 00:36

Leeftijd maakt echt nix uit en zeker 21 jaar is nog niet te oud. Ik ben zelf na een economische studie pas op m'n 23e jaar begonnen met koken (had daarvoor wel 5 jaar een weekeind baantje als grillkok).
Ik heb 1 jaar KMBO (nu BOL) in Amsterdam gevolgd en ben daarna naar de (nu) BBL opleiding in Haarlem gegaan. Mijn ervaring met leerlingen, nu als chef, is dat de opleiding in Haarlem heel goed is met goede begeleiding. Wellicht een optie, het is maar 1 dag per week en ze beginnen pas om 9:30 uur.
Ik adviseer je om bij de wat grotere bedrijven te solliciteren, daar ze er wat meer uit kunnen geven aan pesoneelskosten.
Succes!!

maggymax
Contacteer:

Bericht door maggymax » 06 mar 2008, 22:49

Bedankt voor jullie antwoorden, doen me echt goed!
Ik krijg er steeds meer zin in! :D

ingenting

Bericht door ingenting » 10 mar 2008, 18:31

:D Hey!
Welkom op het forum!

Ik ben zelf ook net 21 en ga volgend schooljaar beginnen met een opleiding chef de patisserie.
Ik denk, als je hart er echt in zit (? of haal ik nu engelse en nederlandse spreekwoorden doorelkaar :oops: ) dat leeftijd echt niks uitmaakt.

cozy

Bericht door cozy » 10 mar 2008, 21:06

leeftijd maakt absoluut niets uit, we zijn in de horeca al blij als er weer iemand bij komt met liefde voor het vak

chefke

Bericht door chefke » 27 mar 2008, 18:16

hoi, ik ben 17 jaar en ik doe de koks opleiding nivo 2 leerjaar 2 bij gilde opleidingen in Venlo. en vorig jaar zat er een leerling van 21 jaar en een van 20 jaar bij ons in de klas en zo gek is dat niet hoor. het maak niet uit houd oud je ben als je er zelf maar achter staat.

Plaats reactie