Paul Brussel stelt zich voor

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
paulbrussel

Paul Brussel stelt zich voor

Bericht door paulbrussel » 28 nov 2006, 14:49

Beste koks(forumleden),

Anders dan de meesten hier, ben ik slechts een hobbykok en geen professional maar daarnaast ook een erg fervent restaurant-bezoeker. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de innovatieve, creatieve keukens. Oud Sluis is dan ook mijn Nederlandse favoriet.

Een vergelijkbaar restaurant in België ken ik zo niet, ook al lijkt het onlangs door GaultMillau bekroonde De Koopvaardij in Stabroek bij Antwerpen er veel van weg te hebben.
Nog niet zo lang geleden bezocht ik overigens In de wulf in Dranouter: ook zéér verrassend creatief overigens, hoewel heel moeilijk bereikbaar.

Dan ben ik ook een groot liefhebber van alles wat er op dit gebied in Spanje gebeurt, althans in de regio's Catalonië en Baskenland. Nog onlangs liet ik me verwennen door Santa Santamaria in Sant Celoni, restaurant Can Fabes: één van de beste chefs die ik ken.

Kortom: ik ben vooral een groot maar passief bewonderaar van chefs, en ben daarbij vooral internationaal gericht.

Culinaire groeten van Paul uit Brussel

Marino

Bericht door Marino » 28 nov 2006, 15:42

Hoi Paul!

Na smulweb komen we elkaar weer tegen op koksforum! Lang geleden! Welkom hier!

Groetjes Marino ... ( gastronoom2000)

paulbrussel

-

Bericht door paulbrussel » 28 nov 2006, 16:02

Inderdaad! Lang geleden. Maar je studeert rustig verder, las ik elders.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 28 nov 2006, 18:52

welkom

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 29 nov 2006, 00:17

Welkom op het forum....Paul misschien heb je leuke nieuwtjes uit belgie voor ons ;)
Kokforum.nl : de website voor koks

willem
Contacteer:

Bericht door willem » 29 nov 2006, 01:17

seagrill in raddison sas te brussel en hof van cleve in belgie is ook absolute top misschien leuk om daar s te gaan eten? welkom op het forum

paulbrussel

-

Bericht door paulbrussel » 29 nov 2006, 09:30

Sea Grill is mijn favoriete restaurant in Brussel inderdaad (maar ik zal maar niet zeggen hoe vaak ik daar al gegeten heb).

Hof van Cleve is pràchtig, hoewel: 1. de laatste keer ik toch enkele missers had, wat écht niet mag, vind ik, voor een restaurant van deze allure (en de enorm hoge prijzen: duurste restaurant van de Benelux); 2. het minder 'spannend' is dan Oud Sluis; 3. het moeilijk bereikbaar is met openbaar vervoer; 4. als gezegd: wel héél erg kostbaar is; maar 5. een uitstekende sommelier heeft.

Marino

Bericht door Marino » 29 nov 2006, 17:49

Ja..ben weer aan een nieuwe studie begonnen. Sea grill is denk ik, samen met oud sluis, wel mijn beste restaurantervaring ooit. Homard a la presse of zeebaars in zoutkorst van sea grill zijn echt super!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Canard a l a presse

Bericht door Leo » 29 nov 2006, 23:39

a la presse.
Is schijnbaar best uniek.
heb je ook met Canard.
Weet iemand daar meer over?
misschien nieuw topic?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 30 nov 2006, 00:46

ala presser is toch een pers die de karkassen van een kreeft uitperst van het uitgepeste sap maakt je een begeleidende saus... kost wel 22 euro per ons.

kookspook
Contacteer:

Bericht door kookspook » 30 nov 2006, 02:23

Is waarschijnlijk gebaseerd op het eendenverhaal in Frankrijk, waarbij je eend word bereid a table; het karkas wordt ook door een een pers geduwd en de saus wordt daarmme afgemaakt.
Ik heb daar een stuk over gelezen, wat geschreven werd door Wina Born.
Ik heb het nog steeds in mijn bezit, mochten jullie verdere details willen weten dan hoor ik dat wel.
De kelner is nooit zo snel, of mijn koksmes achterhaald hem wel.

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 30 nov 2006, 10:01

Marino schreef:Ja..ben weer aan een nieuwe studie begonnen. Sea grill is denk ik, samen met oud sluis, wel mijn beste restaurantervaring ooit. Homard a la presse of zeebaars in zoutkorst van sea grill zijn echt super!
Homard à la presse heb ik inmiddels twee maal gegeten: inderdaad geweldig, maar ook zéér kostbaar.
Zeebaars in zoutkorst heb ik er helaas nog nooit gegeten.
Overigens ben ik nog steeds benieuwd wanneer Michelin voor dit toprestaurant een derde ster toekent.

Naast de schitterende Sea Grill en Oud Sluis, wens ik je ook eens pràchtige ervaringen toe bij bijvoorbeeld Pierre Gagnaire, Michel Bras, Heston Blumenthal, Can Fabes, Berasatagui en Le Carré des Feuillants - maar dat zal vast allemaal nog wel een keer komen voor jou!
Laatst gewijzigd door paulbrussel op 30 nov 2006, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 30 nov 2006, 10:04

ralph geerts schreef:ala presser is toch een pers die de karkassen van een kreeft uitperst van het uitgepeste sap maakt je een begeleidende saus... kost wel 22 euro per ons.
Inderdaad: je kiest eerst je 'eigen' kreeft, die wordt in de keuken bereid, dan komt de Kreeftenpers aan je tafel gereden en de saus wordt voor je ogen bereid van de schaaldelen, meestal door de assistent-maître d'hôtel en eveneens wordt dan het bord voor je gedresseerd. Een hele, 'spectaculaire' ervaring die bijzonder is om eens een keer meegemaakt te hebben.

Marino

Bericht door Marino » 30 nov 2006, 17:16

Ja klopt. De saus is vaak een basis kreeftensaus waar de sappen van het karkas aan wordt toegevoegd. Overgens is de kleur van dat sap niet bepaald aantrekkelijk maar dat ter zijde. Smaak gaat voor alles en dat is dik in orde!

Plaats reactie