Kaki

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Kaki

Bericht door Leo » 05 okt 2008, 12:44

Kaki fruit

Afbeelding
Uiterlijk:
De kaki/sharonfruit is een oranjegekleurde vrucht. De vorm van de kaki is het best te omschrijven als een vierkante tomaat. Het vruchtvlees is lichtoranje (sharon)tot donkeroranje gekleurd (kaki). De kaki kan pitten bevatten, een sharon is meestal pitloos. Aan het kelkeinde zitten 4 groengekleurde bladeren die de steelaanzet bedekken. Behalve de groene kelkbladeren is de hele kaki/sharon te eten.

Landen van herkomst:
Italië, Spanje, Israel, Brazilië en Nieuw Zeeland.

Aanvoer:
Het hele jaar rond.

Smaak:
De kaki en sharon zijn als ze rijp zijn erg zoet. De smaak ligt in tussen die van een peer en een abrikoos in. Een kaki moet helemaal rijp zijn als ze gegeten wordt. Dit betekent dat de kaki helemaal zacht moet zijn en de schil donkeroranje. Een niet helemaal rijpe kaki bevat nog veel looizuur die de smaak wat wrang maken. Deze looizuur verdwijnt pas als de kaki helemaal zacht is. In de sharon is de hoeveelheid looizuur teruggebracht en kan naast boterzacht ook stevig worden gegeten. De smaak wordt echter wel uitgesprokener als de sharon rijper en zachter wordt.

Narijpen:
Een kaki en sharon rijpen het best na op kamertemperatuur. Als u ze nog wat langer wilt bewaren kunt u ze het best in de koelkast leggen en een tot twee dagen voor gebruik uit de koelkast op kamertemperatuuur leggen. Een rijpe kaki en sharon zijn boterzacht en het vruchtvlees is geleiachtig. De vruchten zijn erg kwetsbaar als ze rijp zijn, probeer daarom hard stoten en kneuzen te voorkomen.

Aansnijden:
U kunt de kaki en sharon, halveren, eventueel de schil verwijderen als u die te hard vindt.

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 80 calorieën Koohydraten: 20 mg
Vit A: 3640 IU Calcium: 13 mg
Vit C: 12,6 mg Magnesium: 15 gram
Sodium: 3 mg
Potassium: 270 mg

bron:http://www.exotenrecepten.nl
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Re: Kaki

Bericht door Maurits » 14 dec 2008, 16:17

Hier een NY Times artikel van McGee (9-12) over d3e bakkwaliteiten van kaki: http://www.nytimes.com/2008/12/10/dinin ... ref=dining
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 dec 2008, 08:31

Ooit eens een hap genomen van een onrijpe kaki of sharon? Moet je doen, dat looizuur trekt je speekselklieren helemaal droog, het voelt aan of dat de eeuwige jachtvelden zeer nabij zijn.

Maurits

Bericht door Maurits » 15 dec 2008, 09:25

Zo erg? Mmm, niet mengen met vet dan, want dan krijg je zeep!

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 29 jan 2010, 16:59

heb ze vandaag gekocht op de haagse markt!
Ze zijn inderdaad erg lekker!

Dachten in eerste instantie niet dat je de schil kon eten, dus ik en mijn vriendin alle schilletjes weggegooit.. maar je kan ze dus blijkbaar wel eten :mrgreen:

erg lekker!
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

Maurits

Bericht door Maurits » 29 jan 2010, 17:33

Lekker?

Ik vind er persoonlijk niet veel aan, maar ik las laatst dat je ze erg rijp moet eten, tot ze bruin en zacht zijn. Dus er staat er een te rijpen thuis....

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 30 jan 2010, 08:44

oh dat wist ik dus weer niet.. haha.. ik laat ze nog maar even liggen.. even kijken hoe ze dan proeven haha!!

mijn chef zei dat ik ze even moest blancheren en met een beetje suiker enzo.. dat ze dan erg lekker zijn! Gaat ik ook eens proberen!
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

Tim

Bericht door Tim » 30 jan 2010, 12:21

Cees Timmerman schreef:Ooit eens een hap genomen van een onrijpe kaki of sharon? Moet je doen, dat looizuur trekt je speekselklieren helemaal droog, het voelt aan of dat de eeuwige jachtvelden zeer nabij zijn.
JA! heel erg leemig, bijna niet te beschrijven hoe vies dat is zeg.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 30 jan 2010, 16:04

Leo schreef: Sodium: 3 mg
Potassium: 270 mg
respectievelijk natrium en kalium dus :wink:

Ik vind de kaki erg lekker, maar neem bij kopen diegene met de donkerst gekleurde schil.
En verder nog: sharonfruit is een soort kaki, kaki is de verzamelnaam voor deze vruchten en kent meerdere varianten. Overigens heeft de platte variant met pitten bij mij de voorkeur: betere en sterkere smaak.(minder tannine)

Reeds eerder gepost: tarte tatin van kaki en speculaasdeeg, op een of andere manier gaan deze smaken super goed samen.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Plaats reactie