Rog Vleugel

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Rog Vleugel

Bericht door Leo » 07 sep 2008, 11:57

Rog Vleugel.

Roggen zijn kraakbeenvissen met de bek en de kieuwspleten aan de onderzijde, in tegenstelling tot haaien die kieuwspleten aan de zijkant hebben. Met uitzondering van de zaagvissen zijn alle roggen plat. Als ze zwemmen lijken hun brede vinnen wel een soort vleugels. De meeste roggen liggen het grootste deel van de tijd stil op de zeebodem, maar er zijn ook soorten die de hele dag in scholen rondzwemmen, zoals de vleermuisroggen. Net als haaien zetten de meeste roggensoorten eieren af, maar er zijn ook roggen die levende jongen werpen.

Afbeelding
Wat ik tot voorkort nog niet wist, is dat links het mannetje is & rechts het vrouwtje.
Het verschil is denk ik wel duidelijk te zien :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

De reuzenmanta is het grootste lid van de roggenfamilie en behoort tot de kraakbeenvissen. Soms wordt de manta ook wel Grote duivelsrog genoemd. De vis heeft de status "gevoelig".

Met een spanwijdte tot 7 meter weegt de manta tot 1800 kg. De lengte kan wel 5 meter bedragen. De manta komt tussen de 35° N en 35° S breedtegraad in alle tropisch en sub-tropisch oceanen voor.

De reuzenmanta voedt zich met plankton en kleine visjes die hij uit het water filtert. De mond zit niet aan de onderkant zoals bij andere roggen maar min of meer aan de voorkant. De bovenkant is meestal zwart of blauw en de onderkant wit.

Manta's brengen in tegenstelling tot andere roggen hun jongen volledig ontwikkeld ter wereld. De geschatte maximale leeftijd is 20 jaar.

In de Australische en Amerikaanse wateren is in het verleden wel gevist op manta's voor hun huiden en levertraan. Tegenwoordig wordt er weinig op manta's gevist hoewel in de Filipijnen het vlees van de vis als een delicatesse wordt beschouwd. Duiktoerisme op plaatsen waar de manta regelmatig wordt aangetroffen en de kwetsbare status heeft hier waarschijnlijk aan bijgedragen. Door hun grootte zijn naast de mens alleen grote haaien een bedreiging voor reuzenmanta's.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Rog Vleugel

Bericht door Leo » 04 mei 2009, 13:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 11 mei 2009, 09:00

Mooi visje.. ben benieuwd hoe het zou smaken..
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

jantjejan

Bericht door jantjejan » 15 jun 2009, 19:50

ik heb ze wel eens gemaakt thuis, gepocheerd in witte wijn.
smaakt heel lekker.
vlees moet je zijdelings van de beenstructuur/graat afschuiven.
Als ik zelf niet kook, lijdt ik honger!

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 18 jun 2009, 19:58

Kort bakken of stomen.
Te ver wordt rog taai. Das nie top!

Slecht houdbaar, zelfs als je het goed doet is na 2 dagen de lol er wel vanaf en krijg je een mooie ammoniak-lucht.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Maurits

Bericht door Maurits » 18 jun 2009, 22:19

Bchef1 schreef:... krijg je een mooie ammoniak-lucht.
Ja wat zou dat zijn? Gebeurt veel minder bij andere vissoorten. Kan je het langer bewaren als het vacumeert?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 19 jun 2009, 09:50

Invriezen is naar mijn mening het beste. (gevacumeerd).

Heb het ook wel eens gezien, dat we het op water met een scheutje azijn bewaarden.
www.koksforum.nl

nic

Bericht door nic » 19 jun 2009, 16:21

heel lekker; gebakken met beurre noisette en kappertjes (klassieker) of met graantjesmostermousseline, heerlijk...
inderdaad voorzichtig mee zijn, moet vers zijn want soms krijg je pas die amoniakgeur bij het bakken want dan is je etenslust meteen over
ook makkelijk te fileren

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 21 jun 2009, 14:45

Maurits schreef:
Bchef1 schreef:... krijg je een mooie ammoniak-lucht.
Ja wat zou dat zijn? Gebeurt veel minder bij andere vissoorten. Kan je het langer bewaren als het vacumeert?
Heeft te maken met de aanwezigheid van ureum (oftewel: pis!) in de beenderen en vlees van rog en haaien

hier een uitleg:
http://books.google.nl/books?id=USxW3xl ... t&resnum=9
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Joost K

Bericht door Joost K » 22 jun 2009, 20:31

wat doet rog eigenlijk in prijs?
Winners Never Quit, Quitters Never Win!

jantjejan

Bericht door jantjejan » 24 jun 2009, 08:54

ik heb ze wel vaker gezien bij de makro, kosten daar ongeveer 9 euro per kilo.
Als ik zelf niet kook, lijdt ik honger!

Plaats reactie