Rustig in kookboekenland?

waarbij recente en niet recente boeken aan bod komen
Plaats reactie
limo factory
Contacteer:

Rustig in kookboekenland?

Bericht door limo factory » 16 aug 2010, 23:36

Hoi collega's.

Ligt het aan mij of is het rustig in kookboekenland?
Vorige week dacht ik een nieuwe aankoop te kunnen doen bij de ISPC/Hanos: Food en Wine,
Prachtig boek met recepten van Sergio Herman, Peter Goossens enz.
Blijkt het een samenvoeging te zijn van: groente, vis, vlees en dessert en wijn.........

Overigens wel een mooi boek voor heel weinig geld! € 25 maar.... Must have voor je boekenkast.

Verder nog iemand mooie boeken gekocht?

Groeten Erik

Tim

Re: Rustig in kookboekenland?

Bericht door Tim » 17 aug 2010, 00:11

heb je Under Pressure (van thomas keller)?
Noma en nieuwe mcgee staan in de preorder voor mij.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 17 aug 2010, 03:09

Tja Erik, t'is inderdaad een beetje tam. Het heeft er oa mee te maken dat er in de vakantietijd niet zoveel op de markt wordt gebracht. Verder zal de credit crunch er ook wel iets mee te maken hebben, als je leest wat voor klappen er hier en daar vallen in de restaurant top, is het uitbrengen van een duur boek misschien iets wat je ook wel even laat.
Laten we hopen dat er naar het einde van het jaar (kerst) weer wat meer op de markt komt om de lees- en leer honger te stillen.
Ik kocht van de week dat boek van Ronald Giphart in cooperatie met J. Boer en S. Herman, heel erg leuk en inspirerend om te lezen, een aanrader.

berexstone

Bericht door berexstone » 17 aug 2010, 12:24

Eind september begint het weer goed! In de aanloop naar de kerst en zo. Sommige boeken blijven wat langer bij de auteurs op de plank liggen omdat de meeste uitgevers door de "crisis" veelal nog maar 50% betalen van wat de advance vorig jaar was. Een advance is een voorschot dat van de verkoop afgetrokken wordt.

Will

Bericht door Will » 17 aug 2010, 17:44

Tim: vertel 's wat meer over de nieuwe McGee....dat nieuws heb ik nl. gemist. Is het een update van de versie uit 2004 of gaat het om iets compleets anders?

Tim

Bericht door Tim » 17 aug 2010, 21:23

Maurits schreef:Eind dit jaar (october 2010) komt een nieuwe McGee uit!

Een ge-update en praktischere versie van zijn meesterwerk, zoals blijkt uit de omschrijving:
"A work of astounding scholarship and originality, Keys to Good Cooking directly addresses the cook at work in the kitchen and in need of quick and reliable guidance. Cookbooks past and present frequently contradict one another about the best ways to prepare foods, and many contain erroneous information and advice.

Keys to Good Cooking distills the modern scientific understanding of cooking and translates it into immediately useful information. Looking at ingredients from the mundane to the exotic, McGee takes you from market to table, teaching, for example, how to spot the most delectable asparagus (choose thick spears); how to best prepare the vegetable (peel, don't snap, the fibrous ends; broiling is one effective cooking method for asparagus and other flat-lying vegetables); and how to present it (coat with butter or oil after cooking to avoid a wrinkled surface). This book will be a requisite countertop resource for all home chefs, as McGee's insights on kitchen safety in particular-reboil refrigerated meat or fish stocks every few days. (They're so perishable that they can spoil even in the refrigerator.); Don't put ice cubes or frozen gel packs on a burn. (Extreme cold can cause additional skin damage)-will save even the most knowledgeable home chefs from culinary disaster.

A companion volume to recipe books, a touchstone that helps cooks spot flawed recipes and make the best of them, Keys to Good Cooking will be of use to cooks of all kinds: to beginners who want to learn the basics, to weekend cooks who want a quick refresher in the basics, and to accomplished cooks who want to rethink a dish from the bottom up. With Keys to Good Cooking McGee has created an essential guide for food lovers everywhere."

Afbeelding
Zo dan!

met dank aan Maurits.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Maurits

Bericht door Maurits » 18 aug 2010, 07:48

Ja, die McGee heb ik ook al in de pre-order. Hoop wel dat het een echte toevoeging is en niet een 'cash cow' op basis van McGee's naamsbekendheid....

Trouwens er is nog een leuk boek op komst in december:
"Ideas in Food: Great Recipes and Why They Work" van Aki Kamozawa en Alexander H. Talbot
Afbeelding

Dit is een langverwacht boek van een inventief en moleculair ingesteld stel met de populaire blog 'Ideas In Food' (http://blog.ideasinfood.com/#" onclick="window.open(this.href);return false;). Ze hebben ook leuke reeks artikelen in het blad POPSCI (de Amerikaanse Quest): http://www.popsci.com/category/popsci-a ... der-talbot" onclick="window.open(this.href);return false;.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Will

Bericht door Will » 25 aug 2010, 09:48

thanks Tim en Maurits. Die McGee moet er dus maar bij in het pakketje van Amazon.

Iemand nog een aanrader voor sousvide koken? Het (oude) boek van Roca in een nieuw jasje vind ik met 100 euro echt teveel van het goede....
Under pressure heb ik al, maar is metname erg receptgeorienteerd...niet zoveel tabellen/theorie e.d.

Pluter

Bericht door Pluter » 25 aug 2010, 20:24

Will schreef:maar is metname erg receptgeorienteerd...niet zoveel tabellen/theorie e.d.
Dan toch maar 100 eu neertikken..
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Will

Bericht door Will » 26 aug 2010, 17:21

Haha, ja misschien toch maar wel die 100e. Moet toegeven dat ik wel gierig word door al die goedkope Amerikaanse boeken bij Amazon UK, dan houd ik in NL opeens mijn hand op de knip. Nieuwe horeca-roman van Giphart - Eten, drinken, slapen - zou ik ook wel willen hebben, maarja met 35 euro voor 200 pagina's steekt het toch wat schraal of tegen een boek van Alinea of Under Pressure. :) Wat betreft boeken en keukenaparatuur is de VS niet verkeerd, loop maar 's door de Target en verbaas je wat een KitchenAid daar kost, of een mooie All Clad pan...

Maurits

Bericht door Maurits » 27 aug 2010, 07:13

Will schreef:Moet toegeven dat ik wel gierig word door al die goedkope Amerikaanse boeken bij Amazon UK, dan houd ik in NL opeens mijn hand op de knip.
Dat heb ik precies ook! Komt door die vervelende vaste boekenprijs in Nederland. Weg ermee!
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pluter

Bericht door Pluter » 27 aug 2010, 21:23

Mwoah.... heb de mijne gewoon nieuw voor 135 eu gekocht. En kijk nou 's!....
http://www.amazon.com/Sous-Vide-Cuisine ... 415&sr=8-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.co.uk/Sous-Vide-Cuisi ... 584&sr=8-1" onclick="window.open(this.href);return false;
dus die 100 eu is zo slecht nog niet.

Dit ziet er ook wel spannen uit trouwens!:
http://www.bol.com/nl/p/duitse-boeken/s ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Plaats reactie