Vacature inkoper
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Vacature inkoper
/[img]12
Laatst gewijzigd door chef peter op 07 jul 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Over wat voor catering hebben we het dan, ik denk geen partycatering, maar meer een institutionele cateraar.sjaak schreef:in de catering wereld zijn ze er wel degelijk zelfs heel gedetaileerd wij hebben een inkoper alleen al voor de persinaasappelen (voor alle vestigingen wereldwijd)
Mag deze wereldse inkoper ook de citroenen inkopen

Over welk catering bedrijf hebben we het dan ?
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Ja maar dat zie je hier niet zoveel, in Japan wat meer, word er gebruikt ipv. Citroen, verwerkt in champignonsoepjes, bij gekookte groenten, en word in een kaasdoek gewikkeld, en in een bakje heet water gedompeld, om het winterseizoen te vieren dacht ik, het is zeer geurig.ralph geerts schreef:IK WIL YUZUS
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
inkoop
Bij de hotelketen waar ik werk hebben ze het goed geregeld.
De Regional Purchase manager maakt alle prijsafspraken met preferred suppliers. De hotel Purchase manager zorgt ervoor dat alle prijzen ook in het computersysteem staan, en dat de computer automatisch de meest voordelige keuze selecteerd.
Ik hoef alleen de hoeveelheden in te voeren, en de gewenste afleverdag, en dat te versturen.
Als er manco's zijn, zoekt hij, in overleg met mij, een alternatief of een andere leverancier.
Als de bestelling binnenkomt, controleerd hij de quantiteit, en indien nodig bekijk ik de qualiteit. Zijn mensen ruimen het in de koelcellen.
Uiteraard heb ik wel de mogelijkheid om over hem heen te gaan in waar ik wat bestel en in welke qualiteit, dus heb nog steeds de touwtjes in handen.
En als ik iets wil hebben, maar geen flauw idee heb waar ik dat kan kopen, zoekt hij voor mij een leverancier.
De Regional Purchase manager maakt alle prijsafspraken met preferred suppliers. De hotel Purchase manager zorgt ervoor dat alle prijzen ook in het computersysteem staan, en dat de computer automatisch de meest voordelige keuze selecteerd.
Ik hoef alleen de hoeveelheden in te voeren, en de gewenste afleverdag, en dat te versturen.
Als er manco's zijn, zoekt hij, in overleg met mij, een alternatief of een andere leverancier.
Als de bestelling binnenkomt, controleerd hij de quantiteit, en indien nodig bekijk ik de qualiteit. Zijn mensen ruimen het in de koelcellen.
Uiteraard heb ik wel de mogelijkheid om over hem heen te gaan in waar ik wat bestel en in welke qualiteit, dus heb nog steeds de touwtjes in handen.
En als ik iets wil hebben, maar geen flauw idee heb waar ik dat kan kopen, zoekt hij voor mij een leverancier.
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Re: inkoop
Hoe blijven jullie op de hoogte van markt ontwikkelingen binnen elke product groep.joost schreef:Bij de hotelketen waar ik werk hebben ze het goed geregeld.
De Regional Purchase manager maakt alle prijsafspraken met preferred suppliers. De hotel Purchase manager zorgt ervoor dat alle prijzen ook in het computersysteem staan, en dat de computer automatisch de meest voordelige keuze selecteerd.
Ik hoef alleen de hoeveelheden in te voeren, en de gewenste afleverdag, en dat te versturen.
Als er manco's zijn, zoekt hij, in overleg met mij, een alternatief of een andere leverancier.
Als de bestelling binnenkomt, controleerd hij de quantiteit, en indien nodig bekijk ik de qualiteit. Zijn mensen ruimen het in de koelcellen.
Uiteraard heb ik wel de mogelijkheid om over hem heen te gaan in waar ik wat bestel en in welke qualiteit, dus heb nog steeds de touwtjes in handen.
En als ik iets wil hebben, maar geen flauw idee heb waar ik dat kan kopen, zoekt hij voor mij een leverancier.
marktontwikkelingen
uiteraard houden we contact met de leveranciers en hun accountmanagers, daarnaast krijgen we alle prijs updates binnen, die de purchase manager ook krijgt. Verder komt alle info over nieuwe produkten ook bij ons binnen.
Het feit dat je een inkoper hebt, betekend niet dat je als kok je controle moet verliezen. Je blijft tenslotte verantwoordelijk voor de inkoopratio.
Daarnaast heb je ook met andere zaken te maken die een inkoper moeilijker kan inschatten, zoals gebruiksgemak en kwaliteit. Dat zijn vaak toch dingen die sterk meewegen bij het maken van een produktkeuze.
Het feit dat je een inkoper hebt, betekend niet dat je als kok je controle moet verliezen. Je blijft tenslotte verantwoordelijk voor de inkoopratio.
Daarnaast heb je ook met andere zaken te maken die een inkoper moeilijker kan inschatten, zoals gebruiksgemak en kwaliteit. Dat zijn vaak toch dingen die sterk meewegen bij het maken van een produktkeuze.
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Re: marktontwikkelingen
het zou te zot zijn als een inkoper geen verstand heeft van kwaliteit, als deze slecht cijfermatig inkoopt, of wat ik ook hoor, slechts de afspraken controleerd. dat is nou wat ik juist bedoel, echte inkopers komen in de middelgrote horeca en catering bedrijven niet voor, een kok heeft geen tijd om zich te verdiepen in markt onwikkelingen, een kok heeft geen zicht op de liquide middelen van een bedrijf, kan dus niet direct inspelen op marktschommelingen, en daar profijt van trekken, ook hoor ik dat je contact hebt met leveranciers en account managers, dit zijn dus verkopers, ik noem dat de tegen partij. misschien moet je niet met accountmanagers zaken doen, maar een stapje hoger, een trader bv. accountmanagers werken voor bedrijven als de sligro of hanos, deze hebben geen verstand van de markt, en zijn geen goede partij om in te kopen. Ook profiteer je bv. bij de inkoop van rundvlees uit zuidamerika niet van de GAT, een soort vergunningen systeem waar je waarde opbouwt, na gelang het volume dat je inkoopt. dat van die inkoper citrusfruit snap ik nog wel, maar dat een groot bedrijf gebruikt maakt van een kok die inkoopt, kan er bij mij niet in, totale waanzin, en geld weggooien. een kok hoort te koken, en moet kunnen vertrouwen op een kundige inkoper.joost schreef:uiteraard houden we contact met de leveranciers en hun accountmanagers, daarnaast krijgen we alle prijs updates binnen, die de purchase manager ook krijgt. Verder komt alle info over nieuwe produkten ook bij ons binnen.
Het feit dat je een inkoper hebt, betekend niet dat je als kok je controle moet verliezen. Je blijft tenslotte verantwoordelijk voor de inkoopratio.
Daarnaast heb je ook met andere zaken te maken die een inkoper moeilijker kan inschatten, zoals gebruiksgemak en kwaliteit. Dat zijn vaak toch dingen die sterk meewegen bij het maken van een produktkeuze.
Niet begrepen
Beste Peter,
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. Ik heb een zeer groot vertrouwen in de kwaliteiten van onze purchase afdeling. Ik ben van mening dat ze erg goed werk verrichten. Maar vertrouwen is goed, en controleren is beter....
Verder regelt de purchase afdeling alle inkopen voor het hotel, dus ook nieuw tafellinnen, hotelkamer spullen enz.
Koks hebben een dusdanig gespecialiseerd beroep, dat je er niet blind op moet vertrouwen dat iedereen dezelfde produktkennis en kwaliteitseisen heeft. Dat kan ik al niet verwachten van iedereen binnen mijn brigade, laat staan van andere afdelingen. Vandaar dus dat ik zelf ook op de hoogte wil blijven.
Contact met leveranciers is altijd handig, ondanks dat zij een ander belang hebben dan ik. Zolang je dat maar weet, kunnen zij toch een bron van informatie zijn. Het zou stom zijn als je alleen maar van hun info uitgaat. Maar dat is met alle infobronnen zo. Je moet daar zelf je eigen waarheden uitfilteren.
Nou ja, dit werkt voor mij en de keten waar ik voor werk.
En wat dat koken betreft. In het hotel heb ik meer een controlerende en instruerende taak. Maar ja, dat is dan ook een luxe positie. Veel koks in Nederland moeten zelf nog kachelen, en die hebben dan echt te weinig tijd om fatsoenlijk hun inkoop te regelen. Wellicht kun je daar iets in beginnen, en dan een percentage van gerealiseerde besparing vangen?
Vriendelijke groeten,
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. Ik heb een zeer groot vertrouwen in de kwaliteiten van onze purchase afdeling. Ik ben van mening dat ze erg goed werk verrichten. Maar vertrouwen is goed, en controleren is beter....
Verder regelt de purchase afdeling alle inkopen voor het hotel, dus ook nieuw tafellinnen, hotelkamer spullen enz.
Koks hebben een dusdanig gespecialiseerd beroep, dat je er niet blind op moet vertrouwen dat iedereen dezelfde produktkennis en kwaliteitseisen heeft. Dat kan ik al niet verwachten van iedereen binnen mijn brigade, laat staan van andere afdelingen. Vandaar dus dat ik zelf ook op de hoogte wil blijven.
Contact met leveranciers is altijd handig, ondanks dat zij een ander belang hebben dan ik. Zolang je dat maar weet, kunnen zij toch een bron van informatie zijn. Het zou stom zijn als je alleen maar van hun info uitgaat. Maar dat is met alle infobronnen zo. Je moet daar zelf je eigen waarheden uitfilteren.
Nou ja, dit werkt voor mij en de keten waar ik voor werk.
En wat dat koken betreft. In het hotel heb ik meer een controlerende en instruerende taak. Maar ja, dat is dan ook een luxe positie. Veel koks in Nederland moeten zelf nog kachelen, en die hebben dan echt te weinig tijd om fatsoenlijk hun inkoop te regelen. Wellicht kun je daar iets in beginnen, en dan een percentage van gerealiseerde besparing vangen?
Vriendelijke groeten,
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 22 jun 2007, 15:45
Re: Niet begrepen
percentage??? ik hou me aanbevolen, zeg maar wat je nodig hebt.joost schreef:Beste Peter,
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. Ik heb een zeer groot vertrouwen in de kwaliteiten van onze purchase afdeling. Ik ben van mening dat ze erg goed werk verrichten. Maar vertrouwen is goed, en controleren is beter....
Verder regelt de purchase afdeling alle inkopen voor het hotel, dus ook nieuw tafellinnen, hotelkamer spullen enz.
Koks hebben een dusdanig gespecialiseerd beroep, dat je er niet blind op moet vertrouwen dat iedereen dezelfde produktkennis en kwaliteitseisen heeft. Dat kan ik al niet verwachten van iedereen binnen mijn brigade, laat staan van andere afdelingen. Vandaar dus dat ik zelf ook op de hoogte wil blijven.
Contact met leveranciers is altijd handig, ondanks dat zij een ander belang hebben dan ik. Zolang je dat maar weet, kunnen zij toch een bron van informatie zijn. Het zou stom zijn als je alleen maar van hun info uitgaat. Maar dat is met alle infobronnen zo. Je moet daar zelf je eigen waarheden uitfilteren.
Nou ja, dit werkt voor mij en de keten waar ik voor werk.
En wat dat koken betreft. In het hotel heb ik meer een controlerende en instruerende taak. Maar ja, dat is dan ook een luxe positie. Veel koks in Nederland moeten zelf nog kachelen, en die hebben dan echt te weinig tijd om fatsoenlijk hun inkoop te regelen. Wellicht kun je daar iets in beginnen, en dan een percentage van gerealiseerde besparing vangen?
Vriendelijke groeten,
